Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO251A Barndom och lärande: Pedagogik i förskola (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om barns mångsidiga utveckling.
Inom kursen studeras barns mångsidiga utveckling ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lekens och relationers betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande i förskolan. Inom ramen för akademisk literacy fördjupar studenten sin förståelse för och kompetens kring referenshantering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Redogöra för och problematisera utvecklingspsykologiska teorier ur ett historiskt och förskolespecifikt perspektiv.
- Resonera kring betydelsen av lek och relationer för barns mångsidiga utveckling, lärande och välbefinnande.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Skriftlig tentamen (Written Exam), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt: Stockholm: Liber (240 s)
Bruce, Barbro & Bim Riddersporre (2012). Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur (150 s)
Edfelt, David (2017). Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärande och utveckling. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Jensen, Mikael (2013). Lekteorier. Lund: Studentlitteratur (250 s)
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).