Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO252A Barndom och lärande: Barns mångsidiga utveckling (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om förskolans och skolväsendets framväxt i relation till barndomsbegreppet.
Inom kursen studeras skolans och förskolans historiska framväxt i relation till centrala samhälleliga och politiska processer från 1900-talets början fram till idag. Även barndomens förändrade innebörder under perioden behandlas. Rådande samhälls- och medborgarideal diskuteras utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för skolväsendets och förskolans framväxt i relation till samhällskontext och politiska processer.
2. Redogöra för centrala aspekter av läroplansteori och diskutera dem i relation till förskola.
3. Beskriva och problematisera barndomens förändrade innebörder i en utbildningspolitisk och historisk kontext.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Skriftlig examination (Written Exam), 9 hp. I detta prov examineras samtliga lärandemål.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2010). Barndomens historiska framväxt. I: Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.), Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Liber (20 s)
Florin, Christina & Nilsson, Bengt (2000). ’Något som liknar en oblodig revolution’: jämställdhetens politisering under 1960- och 70-talen. Uppsala: Jämställdhetskommittén (98 s)
Lindgren, Anne-Li & Söderlind, Ingrid (2019). Förskolans historia: förskolepolitik, barn och barndom. Malmö: Gleerups (206 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (kap 1-4) (25 s)
Richardsson, Gunnar (2010). Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu. Lund: Studentlitteratur (287 s)
Ytterligare källor kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).