Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO253A Barndom och lärande: Förskolans, skolans och barndomens framväxt (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i estetiska uttrycksformer i relation till undervisning i förskola.
Inom kursen studeras estetiska uttrycksformer såsom bild, drama och musik, i förhållande till barns lek och lärande. Värdet av estetiska uttrycksformer och alla barns rätt att utrycka sig diskuteras. Med teoretisk utgångspunkt i didaktik omsätts kursens moment till undervisningssituationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för ämneskunskaper gällande bild, drama och musik
2. Kommunicera genom de estetiska uttrycken bild, drama och musik
3. Diskutera de estetiska uttryckens betydelse för och i barns lek och lärande
4. Utveckla, analysera och värdera undervisning i bild, drama och musik med teoretisk utgångspunkt i didaktik
5. Undersöka analoga och digitala miljöer och resonera om dess betydelse för estetiska uttrycksformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av enskilt arbete och grupparbete. Det ingår föreläsningar, workshops, seminarier, gestaltningsövningar, dokumentaion, planering och analyser av undervisning samt verksamhetsintegrerade dagar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i såväl ett enskilt som ett tillsammans med kurskamrater och lärare gemensamt skapande och kunskapsbyggande. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Gestaltning med skriftligt underlag (Performance with Written Basis), 7,5 hp. I detta prov examineras mål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig och skriftlig examination (Oral and Written Examination), 7,5 hp. I detta prov examineras mål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Brante, Göran (2016). Allmän didaktik och ämnesdidaktik: En inledande diskussion kring gränser och anspråk. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, Vol. 2, No. 1, november 2016, s. 52-68 (16 s.) (tillgänglig på Canvas)
Braxell, Stina (2010). Skapande barn: att arbeta med bild i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag (143 s.)
Holmberg, Ylva C. (2022). Didaktik informed teaching arrangements in preschool exemplified by multivocal music teaching using digital technology as a tool. Educare, (2), ss. 102–140 (39 s.) (tillgänglig på: https://doi.org/10.24834/educare.2022.5.4)
Lindström, Lars (2008). Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. KRUT Nr 133–134, s. 57–68 (12 s.) (tillgänglig på canvas)
Magnusson, Lena O. (2014). Digitalkameran som agent i förskolans verksamhet. I: Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.),. Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (s. 119–133) (15 s.) (tillgänglig på canvas)
Pramling, Niklas & Wallerstedt, Cecilia (2019). Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik i förskolan. Forskning om undervisning och lärande 7(1), s. 7–22 (16 s.) (tillgänglig på canvas)
Thorkildsen, Kari (2011). Den ville babyreisen. I Bakke, Kari, Jenssen, Cathrine, Sæbø, Aud Berggraf (red.), Kunst, kultur og kreativitet: kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget (27 s.) (tillgänglig på Canvas)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (kap 1-7) (130 s.)
Wallerstedt, Cecilia (2015). Musikdidaktik i förskolan. Att utveckla barns skapande förmåga. Stockholm: Gothia fortbildning (102 s.)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).