Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO262A Barndom och lärande: Musik och barns mångsidiga utveckling (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om förskolans och skolväsendets framväxt, samt förståelse för barndomens förändrade innebörder ur ett utbildningspolitiskt och historiskt perspektiv. Detta sätts i relation till barnmusikens framväxt.
Inom kursen studeras skolväsendets och förskolans framväxt, i förhållande till bland annat jämställdhetsdebatten och kvinnans frigörelse. Vidare behandlas barndom som begrepp, samt dess förändrade innebörder över tid och i förhållande till utbildningspolitiska strömningar. Inom kursen studeras även barnmusikens framväxt satt i relation till ovanstående samhälleliga skeenden. Parallellt med de teoretiska studierna undervisas studenten i praktiskt musicerande, i form av sång och gitarrspel.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för skolväsendets och förskolans framväxt
- redogöra för och problematisera barndomens förändrade innebörder i en utbildningspolitisk och historisk kontext
- relatera barnmusikens framväxt till samhälleliga och utbildningshistoriska skeenden
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, föreläsningar samt workshops i musik. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Skriftlig examination, 9 hp (lärandemål 1, 2 och 3).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2010). Barndomens historiska framväxt. I: Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.), Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Liber (20 s)
Florin, Christina & Nilsson, Bengt (2000). ”’Något som liknar en oblodig revolution’: jämställdhetens politisering under 1960- och 70-talen”. Uppsala: Jämställdhetskommittén (98 s)
Heywood, Colin (2005). Barndomshistoria. Lund: Studentlitteratur (337 s)
Holmberg, Kristina & Zimmerman Nilsson, Marie-Helene (2017). Perversity of enjoyment? Preschool music activities go neoliberal. Teachers and teaching: theory and practice. V23,5 (p. 583-595) (13 s)
Lindgren, Anne-Li & Söderlind, Ingrid (2019). Förskolans historia: förskolepolitik, barn och barndom. Malmö: Gleerups (206 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (kap 1-4) (25 s)
Richardsson, Gunnar (2010). Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu. Lund: Studentlitteratur (287 s)
Ytterligare källor kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).