Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO263A Barndom och lärande: Förskolans, skolans, barndomens och barnmusikens framväxt (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i musik med relevans för förskola. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar förståelse för musikens och de kroppsliga uttryckens roll i barns lek och lärande. Studenten ska också utveckla sin förmåga att genomföra och värdera musikundervisning i förskola med stöd i didaktisk teori.
Inom kursen studeras musik med relevans för förskolans verksamhet och undervisning. I kursen fokuseras musik som estetisk uttrycksform genom aktiviteterna sång, instrumentspel och rörelse. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomförs undervisning i musik på partnerförskolor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kommunicera genom musik som estetisk uttrycksform
- argumentera för musikens betydelse för och i barns lek och lärande
- utveckla, analysera och värdera musikundervisning med stöd i didaktisk teori
- problematisera musik som estetisk uttrycksform i förskola ur ett likvärdighetsperspektiv
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av enskilt arbete och grupparbete, gestaltning, responsarbete, seminarier, workshops och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 10 hp. I detta prov examineras mål 2, 3 och 4.
Prov 2: Konsert (Concert), 5 hp. I detta prov examineras mål 1.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerup. (s 11–166) (155 s)
Gustafsson, Lars H (2013). Leka för livet. Stockholm: Norstedts (354 s)
Handal, Gunnar (1999). Consultation using Critical Friends. New Directions for Teaching and Learning. Issue 79, Ch. 7 (11 s) (Vi tillhandahåller särtryck)
Holmberg, Ylva (2016). Musikskap i förskolan: musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv. Stockholm: Liber (150 s)
Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups (221 s)
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap 3, 4, 5, 8 och 9) (189 s)
Wallerstedt, Cecilia (2015). Musikdidaktik i förskolan: att utveckla barns skapande förmåga. Stockholm: Gothia fortbildning (102 s)
Øksnes, Maria (2011). Lekens flertydighet Om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber (184 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).