Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO265A Barndom och lärande: Literacy, musik och didaktik (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper i matematik och matematikdidaktik med relevans för förskola. Kursens syftar vidare till att studenten utvecklar förmåga att med musik som medel synliggöra, analysera och utmana barns matematiska kunnande med stöd i ett variationsteoretiskt perspektiv.
Inom kursen studeras grundläggande matematiska begrepp och samband med relevans för förskolans verksamhet och med stöd i aktuell forskning. Läroplanens mål för barns kunnande i matematik bearbetas i förhållande till förskollärarens roll. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomförs undervisning i matematik med stöd i variationsteori samt med musik som medel på partnerförskolor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kommunicera och resonera om matematik med ett ämnesdidaktiskt språk
- redogöra för matematiska begrepp och samband i relation till hur barns uppfattningar kan utvecklas och utmanas
- utveckla, analysera och värdera undervisning med musik som medel utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv
- problematisera matematikundervisning i förskola ur ett interkulturellt perspektiv
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten/diskussioner, responsarbete, workshops, filmade inslag, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Kursen består av två sammanvägda delprov, som var för sig examinerar lärandemål 1-4.
Delprov 1: Fältstudie
Delprov 2: Paper
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s) (tillgänglig på internet)
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola, Johansson, Maria, Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2016). Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla matematiska barn. Malmö: Gleerups (156 s)
Läroplan för förskolan Lpfö18 (2018). Stockholm: Skolverket (24 s)
(tillgänglig på internet)
Löfgren, Bitten & Ebbelind, Andreas (2010). Mattemusik: en metod för ämnesintegrerat lärande. Stockholm: Sveriges utbildningsradio (128 s)
Lärportalen: Förskolans matematik (2015). Stockholm: Skolverket (9 s) (tillgänglig på internet)
Reis, Maria (2015). Barn matematiserar och lär sig matematik. Stockholm: Liber (124 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).