Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO272A Barndom och lärande: Villkor för barns utveckling och lärande (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla en fördjupad förståelse för barns interaktioner och livsvillkor i förskolan.
I kursen fördjupas studiet av förskolans sociologi genom att studenten genomför en mindre observationsstudie av förskolebarns vardagliga interaktioner. Studiens riktning baseras på studentens egna erfarenheter av barns praktiker och interaktioner av särskilt intresse. Studien bearbetas och analyseras med fokus på barns varierade livsvillkor samt med stöd i barndomsteoretiska begrepp och perspektiv. Med syfte att fördjupa förståelse och knyta teori till praktik skriver studenten en reflekterande essä i vilken praktiska kunskaper används och utmanas med hjälp av valda teoretiska begrepp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. analysera barns vardagliga interaktioner och livsvillkor med stöd i barndomsteoretiska begrepp och perspektiv,
2. kritiskt reflektera över relationer mellan barns varierade livsvillkor och förskolans kontext.
Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och muntliga presentationer.
Samtliga lärandemål examineras genom en essä.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Corsaro, William A. (2017). The Sociology of Childhood. 5. ed. Los Angeles: Sage Publications (504 s)
Lee, Nick (2001). Childhood and society: growing up in an age of uncertainty. Maidenhead: Open University (176 s)
Johansson, Barbro & Karlsson, MariAnne (2013). Att involvera barn i forskning och utveckling. Lund: Studentlitteratur (200 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.