Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO217A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom och barns uppväxtvillkor (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om förskollärarens ansvar för förskolans utveckling samt kvalitetsarbete i förhållande till dokumentation, bedömning och samverkan.
Innehåll och mål studeras såväl som delar och ur ett helhetsperspektiv. Centrala kunskapsområden är
1. Kvalitetsdiskurser samt kvalitet och kvalitetsarbete i praktiken,
2. Utvärdering och utveckling,
3. Dokumentation, bedömning och pedagogisk dokumentation,
4. Samarbete med barn och vårdnadshavare, det delade ansvaret, utvecklingssamtal.
Inom kursen synliggörs och bearbetas olika definitioner och former av kvalitet och kvalitetsarbete. Kvalitetsarbete diskuteras i förhållande till bedömning, dokumentation och samverkan, och granskas utifrån specialpedagogiska och normkritiska frågor och perspektiv.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas egna erfarenheter inom förskolans verksamhet.
Efter avslutad kurs ska studenten
• formulera mål och strategier för, samt kritiskt reflektera över, kvalitetsarbete i förskola ur ett likvärdighetsperspektiv
• granska och värdera hur dokumentations- och bedömningsformer används och kan användas i förskoleverksamhet
• planera, gestalta och utvärdera kvalitet i ett projekt om samarbete med vårdnadshavare om barns utveckling, lärande och välbefinnande
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier, föreläsningar samt nätbaserade inslag. Kursens genomförande bygger på ett undersökande förhållningssätt och att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag, utöver de schemalagda aktiviteterna som kursen bygger på.
Examinationen om 15 hp består av två prov.
Prov 1: Individuellt paper (Individual Paper), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation i grupp som bygger på en skriftlig projektplan (Oral Presentation in Group), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 3.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Biesta, Gert (2011) God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber (260 s)
Dahlberg, G. (2014), Fra°n kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet fo¨rskolan, 3. uppl. Liber: Stockholm. ( 295 s)
Drugli, May-Brit & Ragnhild Onsøien (2010) Vanskelige foreldresamtaler - gode dialoger. Norge/Oslo: Cappelen akademisk (149 s).
Eidevald, Christian (2013) Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? Stockholm: Liber (215 s)
Lindgren, Anne-Li (2016). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. 1. uppl. Malmö: Gleerups. (128 s)
Lindgren Anne-Li & Sparrman Anna (2010). Visual documentation as a normalizing practice: A new discourse of visibility in preschool. Surveillance & Society 7(3/4), 248-261 (14 s)
Markström, Ann-Marie. & Simonsson, Maria. (2013). Utvecklingssamtal. Kommunikation mellan hem och förskola. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur (133 s).
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. Upplaga 2 Stockholm: Liber (122 s).
Skolinspektionen (2016). Förskolans kvalitet och måluppfyllelse 2015-2017 - delrapport 1. Rapport 2015:3, 364 https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/regeringsrapporter/redovisningar-regeringsuppdrag/2016/forskolerapport1.pdf (35 s)
Skolverket (2012). Uppfo¨ljning, utva¨rdering och utveckling i fo¨rskolan: pedagogisk dokumentation. Skolverket: Stockholm. (74 s).
Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber (244 s)
Källor tillkommer, varav minst två internationellt publicerade vetenskapliga artiklar eller motsvarande. Dessa väljs i samråd med handledare
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).