Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FP214B Fritidspedagogik: Fritidens frågor (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna utifrån teoretiska perspektiv ska utveckla kunskaper om projekt och projektarbete som modell för samarbete med skola, kultur- och föreningsliv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig kunskap att planera och leda egna projekt för att utveckla fritidshemmets verksamhet. Kursen syftar vidare till att studenterna vidareutvecklar sin kunskap om och förståelse för bedömnings- och dokumentationsformer i fritidshemsverksamheten, samt inhämta kunskap om nationella och internationella utvärderingar.
Med utgångspunkt i styrdokument, lärandeteorier och undervisningsideologier behandlar kursen bedömnings- och dokumentationsformer med fokus på kvalitet i fritidshemmets verksamhet. Kursen behandlar i huvudsak projekt som arbetsform i fritidshem. Vidare studeras och analyseras nationella och internationella utvärderingar utifrån ur dessa kan tolkas och användas.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- ge exempel på olika typer av fritidsaktiviteter för barn i syfte att verka för att utveckla kontakter med skola, kultur- och föreningsliv (1)
- genomföra ett utvecklingsarbete i projektform som syftar till att berika barns lärande och utveckling (2)
- utifrån styrdokument och teoretiska perspektiv om projekt problematisera, analysera, och kritiskt granska olika tillvägagångssätt för hur projekt kan realiseras med utgångspunkt i barns perspektiv (3)
- kunna analysera den egna bedömnings- och dokumentationspraktiken ur ett verksamhetsperspektiv (4)
- kunna analysera och kritiskt värdera nationella och internationella utvärderingar samt diskutera dessa i relation till den egna verksamheten (5)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov: Muntlig presentation och skriftlig analys, 9hp (Oral presentation and written analysis, 9 Credits)
I detta prov examineras mål 1-5 genom att studenten dels i grupp muntligen presenterar och redovisar projektet som planerats, genomförts och utvärderats. Dels skriver studenten individuellt en analys över gruppens projekt.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Andersson, Birgit (2013). Nya fritidspedagoger – i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Doktorsavhandling. Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. Umeå universitet, Umeå.(ca 100 s i urval) (finns som pdf-fil)
Falkner, Carin & Ludvigsson, Ann (2012). God kvalitet i fritidshem – grund för elevers lärande, utveckling och hälsa. Malmö kommun (32 s) (finns som pdf-fil)
Livingston, Kay & McCall, Jim (2005). Evaluation: judgemental or developmental? European Journal of Teacher Education, 28/2 (s 165-178) (13 s)
McGaw, Barry (2008). The role of the OECD in international comparative studies of achievement. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 15/3 (s 223-243) (20 s)
Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2005). Lyssnandets pedagogik, etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Stockholm: Liber (156 s)
Vetenskapliga, såväl nationella som internationella, artiklar tillkommer (ca 150 s).
Litteratur kopplat till projektet tillkommer (ca 4200 s).
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.