Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: GL214C Geografi och lärande: Resurser, befolkning och hållbar utveckling (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurser 7-9.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper i geografi (natur- och kulturgeografi) med fokus på landformande processer och ekonomisk geografi. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar ämnesdidaktiska kunskaper, färdigheter och förmågor för skolundervisning.
Kursen behandlar jordens geologiska utveckling och de exogena och endogena processer som historiskt har format och i nutid formar landskapet samt synliggör sambanden mellan naturförutsättningar och mänsklig verksamhet. Dessa samband exemplifieras med vilka konsekvenser olika landformer får för mänskliga verksamheter.
Kursen behandlar vidare hur olika ekonomiska processer tar sig uttryck i tid och rum. Globaliseringen och dess effekter är en central del i detta. Genom att reda ut produktionsnätverk och handelsmönster problematiseras lokaliserings- och produktionsfaktorer på olika geografiska nivåer. Olika sektorer, däribland livsmedelssektorn, analyseras med hänsyn till produktionsnätverk, lokaliserings- och produktionsfaktorer samt etiska och miljömässiga överväganden.
Livsmedels- och jordbrukspolitik samt jordmån, vegetation och klimat används som grund för analys av vilka förutsättningarna är för livsmedels- och jordbruksproduktionen i Europa.
Användning av fjärranalys- och kartmaterial för utvecklad analys och presentation av spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer studeras. Avsikten är att få en översikt av hur flygbilder, satellitdata, kartor och geografiska informationssystem (GIS) kan användas för sådana analyser och presentationer.
De didaktiska frågorna om vem man undervisar för, vad man undervisar, hur man undervisar och varför man undervisar om ett visst innehåll studeras på en utvecklad nivå, med utgångspunkt i läroplanen och med fokus på ovanstående innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna
- redogöra för och diskutera jordens geologiska utveckling och de processer som har format och formar landskapet samt kunna ge exempel på vilka konsekvenser landformerna får för mänsklig verksamhet
- redogöra för och problematisera olika lokaliserings- och produktionsfaktorer och reflektera över dessa på lokal, regional och global nivå
- problematisera globala ekonomiska processer, särskilt med fokus på handel av varor och tjänster samt vilka konsekvenser dessa kan få på lokal, regional och global nivå
- analysera förutsättningarna för livsmedels- och jordbruksproduktionen i Europa utifrån livsmedels- och jordbrukspolitik samt jordmån, vegetation och klimat
- använda kartmaterial, fjärranalys och geografiska informationssystem (GIS) för utvecklad analys och presentation av spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer
- redogöra för utvecklad ämnesdidaktisk teori och tillämpa detta i planering för undervisning i grundskolan.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, övningar, projektarbeten, seminarier, exkursioner och studiebesök. Obligatoriska moment delges av kursledaren vid kursstart.
Prov 1: Individuell skriftlig salstentamen (Individual Written Exam), 10 hp. I detta prov examineras lärandemålen 1, 2 och 3 samt delar av 6 (redogöra för).
Prov 2: Skriftlig och muntlig presentation (Written and Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemålen 4 och 5 samt delar av 6 (tillämpa)
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på prov 1 och 2.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Dessen Jankell, Lotta & Örbring, David (2020) Geografididaktik för lärare 4–9. Gleerups Utbildning AB. 1:a utgåvan. (245 s.)
Dicken, Peter (2014) Global Shift. Mapping the Changing Contours of the World Economy. SAGE Publications. 7:e utgåvan. (648 s.)
Hess, Darrel (2013) McKnight’s Physical Geography – A Landscape Appreciation: Pearson New International Edition. Pearson. 11:e utgåvan. (312 s.) (Finns även att köpa som E-bok.)
Knox, Paul & Marston, Sallie (2014, 2015) Human Geography: Places and Regions in Global Context. Pearson. 6:e eller 7:e utgåvan. (ca 210 s.)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Skolverket. (Tillgänglig på internet.)
Molin, Lena (2006). Rum, frirum och moral – En studie av skolgeografins innehållsval. Uppsala universitet. (233 s.) (Tillgänglig på internet.)
Rönnlund, Maria & Tollefsen, Aina (2016) Rum – Samhällsvetenskapliga perspektiv. Liber. 1:a utgåvan. (206 s.)
Sanderoth, Ingrid; Båth, Sten & Werner, Margit (2020) Plats-identitet-lärande: Närområden och känsla av sammanhang. Studentlitteratur. 3:e utgåvan. (368 s.)
Sund, Per & Sund, Louise (2017) Hållbar utveckling: Ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Liber. 1:a utgåvan. (247 s.)
Vetenskapliga artiklar och material tillkommer. (ca 300 s.) (Tillhandahålls vid kursstart.)
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).