Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204C Globala utmaningar i en ämneskontext (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Studenterna kan läsa motsvarande kurser med olika perspektiv vid Malmö högskola eller vid andra lärosäten varvid validering sker efter nödvändig komplettering.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om didaktiska perspektiv på historieförmedling, med fokus på kulturarv, och metodiska problem förknippade med historiskt källmaterial. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla och tillämpa sina kunskaper om genus-, jämställdhets-, och normkritiska perspektiv i didaktiskt arbete.
.
Delkurs 1:
I delkursen fokuseras kulturarvssektorernas historieförmedling. Arbetet med källtolkning och källkritisk metod fördjupas eftersom det är en progression från tidigare programkurser.
Delkurs 2:
I delkursen anläggs ett genus- och jämställdhetsperspektiv på historia och historieförmedling, där även maskulinitet, intersektionalitet, HBTQ och normkritiskt förhållningssätt tas upp. Kursen behandlar genushistoriska förändringsprocesser, begreppsutveckling samt begreppsanvändning.
Delkurs 1: Perspektiv på historia: Att bruka kulturarv 7,5 högskolepoäng
Perspectives on History: To use Heritage
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- diskutera och problematisera begreppet kulturarv, samt teorier om kulturarv
- problematisera och värdera förmedling av kulturarv på olika arenor i samhället
- reflektera över och diskutera aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete rörande kulturarvssektorn
- redovisa ett undervisningsupplägg om en lokalhistorisk förändringsprocess utifrån olika perspektiv och baserat på olika typer av källmaterial
- identifiera och diskutera källkritiska och metodiska problem förknippade med användningen av olika typer av historiskt källmaterial
- använda sammansatta kunskaper i lokalhistoria, historiska perspektiv och historieförmedling då analys och värdering av historieförmedlande verksamheter omsätts i historieundervisning
Delkurs 2: Perspektivpå historia: Genushistoria 7,5 hp
Perspectives on History: Gender History
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- analysera och förklara historiska förändringar av, och aktörers påverkan på, människors levnadsvillkor i ett genusperspektiv
- förklara och diskutera teoretiska begrepp som genus, jämställdhet, maskulinitet, intersektionalitet, HBTQ och normkritiskt förhållningssätt samt argumentera för deras användning i historieskrivning
- planera och kommentera undervisning om historiska förändringar i ett genusperspektiv, inom ramen för skolans styrdokument
Delkurs 1:
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Alla lärandemål behandlas i föreläsningar, studiebesök, gruppdiskussioner, grupparbete och litteraturseminarier.
Delkurs 2
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar, och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan med studenterna.
Delkurs 1: Perspektiv på historia: Att bruka kulturarv 7,5 högskolepoäng
Perspectives on History: To use Heritage
Examinationen av lärandemål ett, två och sex sker i en individuell skriftlig uppgift.
Examinationen av lärandemål tre, fyra och fem sker i skriftlig och muntlig form inom ramen för ett grupparbete. Vid ev omexamination kan examinationsformen ändras till individuell skriftlig examination.
Delkurs 2: Perspektiv på historia: Genushistoria 7,5 högskolepoäng
Perspectives on History: Gender History
Lärandemål ett och två examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
Lärandemål tre examineras inom ramen för ett grupparbete, genom en muntlig redovisning, med skriftligt underlag, vid ett didaktiskt seminarium.
Vid ev omexamination kan examinationsformen ändras till individuell skriftlig examination.
Delkurs 1: Perspektiv på historia: Att bruka kulturarv 7,5 högskolepoäng
Perspectives on History: To use Heritage
Eliasson, Per (2008). Kulturarv och medborgerlig bildning i den svenska grundskolan. I: Lars-Eric Jönsson, Anna Wallette och Jes Wienberg (red.) Kanon och kulturarv. Historia och samtid i Danmark och Sverige. Lund: Makadam Förlag (s. 184-200) (16 s.)
Högberg, Anders (2013). Mångfaldsfrågor i kulturmiljövården. Tankar, kunskaper och processer 2002-2012. Lund: Nordic Academic Press (188 s)
Johansson, Christina (2015). Museums, migration and Cultural Diversity. Swedish museums in tune with times? Studien Verlag, Innsbruck (110 s)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2105) Visby: Riksutställningar (65 s).
Rosenlund, David (2015) “Source criticism in the classroom: An empiricist straitjacket on pupils’ historical thinking?” Historical encounters Vol 2:1. (elektronisk resurs) (10s)
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval, se kursguide. Valbar litteratur väljs i samråd med kursledaren. (totalt ca 670 s)
Delkurs 2: Perspektiv på historia: Genushistoria 7,5 högskolepoäng
Perspectives on History: Gender History
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Martinsson, Lena och Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (202 s.)
Rydström, Jens och Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval, se kursguide. Valbar litteratur väljs i samråd med kursledaren. (totalt ca 400 s)
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).