Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL203C Idrott och lärande: Bedömningsprocesser och gestaltningsformer (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sina kunskaper i fysiologi, träningslära och biologisk utveckling samt sin förmåga att tillämpa dessa kunskaper didaktiskt i skolsammanhang.
I kursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet, koordination och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära. Detta breda perspektiv behandlas såväl utifrån tillämpning som litteratur och vetenskapliga artiklar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara och resonera om väsentliga träningsfysiologiska begrepp samt beskriva deras bakomliggande fysiologiska förutsättningar
- beskriva träningsfysiologiska förändringar över tid, definiera träningsfysiologiska begrepp och identifiera dessa i praktiska situationer samt didaktisera kunskaperna i olika fysiska aktiviteter
- redogöra för barns och ungdomars biologiska mognad, identifiera och förklara hur tillväxt och utveckling påverkar enskilda organ och funktioner i kroppen
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, arbete i grupp, gruppdiskussioner, responsarbete samt praktisk tillämpning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.
Examinationen utgörs av en individuell salstentamen.
För att lärandemål två ska kunna examineras krävs deltagande i fem laborationer i träningslära utifrån olika fysiska kvaliteter. Dessa ska vara gjorda och underlaget bearbetat före salstentamen. Instruktioner delges vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Hallén, Jostein och Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker (368s)
Lännergren, Jan; Ulfendahl, Mats; Lundeberg, Thomas & Westerblad, Håkan (2007) Fysiologi. Lund: Studentlitteratur (valda delar, ca 150 s)
Artiklar och valfri litteratur tillkommer motsvarande ca 200 s.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.