Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Delkurs 1
Lek och rörelseförutsättningar, 15 hp
Play and Exercise Prerequisites, 15 credits
I kursen diskuteras relationer mellan idrott, fysisk aktivitet och kroppsövningskultur och dessas betydelse för barn och unga i mötet med idrotten och skolämnet idrott och hälsa. Skolämnet idrott och hälsa studeras ur ett didaktiskt perspektiv, och lärarprofessionens centrala kompetenser med fokus på skolämnet idrott och hälsa diskuteras. Idrott och rörelseformer av olika karaktär belyses didaktiskt ur ett lek- och lärandeperspektiv. Kursen belyser rörelse, idrott och lek i ett brett perspektiv utifrån olika former i olika idrottsliga rum. I kursen praktiseras och diskuteras olika sätt att uppleva och tolka idrotts- och rörelseformer, dels utifrån bakomliggande idéer, normer och värderingar, dels utifrån specifik metodik, teknik och säkerhet samt de krav och regler som finns i olika miljöer. I kursen arbetar studenterna med rörelse som en bas för arbetet med gestaltande former och som en möjlighet för att utveckla kreativitet, fantasi och skapande förmåga. Barns och ungas motoriska lärande uppmärksammas och diskuteras i relation till grundläggande lek- och rörelseaktiviteter.
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
I kursen bearbetas kunskaper om bedömning och betygsättning i ämnet idrott och hälsa. Med utgångspunkt i det pedagogiska ledarskapet behandlas läroplanen och andra styrdokument med särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa. Innehållet utgår från den vidgade lärarrollen med aspekter som samverkan, utvärderingsformer, utvecklingssamtal, betyg och bedömning av elevers lärande i ämnet idrott och hälsa.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurs 1
Lek och rörelseförutsättningar, 15 hp
Play and Exercise Prerequisites, 15 credits
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- på ett grundläggande sätt redogöra för olika förklaringsmodeller till idrott, rörelse och fysisk aktivitet ur ett samhällsperspektiv samt analysera, diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor
- på grundläggande nivå utföra och förstå skilda former inom idrottsläran utifrån ett lek- och upplevelseperspektiv
- beskriva och gestalta former som utvecklar elevers kreativitet, fantasi och kommunikativa förmågor samt visa exempel på sin egen kommunikativa färdighet med fokus på lek, rörelse och dans
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp i idrott och hälsa kan organiseras så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas
- grundläggande redogöra för motorisk utveckling, kroppens uppbyggnad och funktion, och redogöra för olika motivationsteorier samt se sambanden mellan dessa och fysisk aktivitet
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- omvandla och konkretisera gällande läroplan till en lokal pedagogisk ämnesintegrerad planering med utgångspunkt i idrott och hälsa samt kunna kommunicera bedömningskriterier för densamma
- skapa ett mångsidigt bedömningsunderlag genom att på olika sätt dokumentera elevernas produkter och kunskapsprocesser
- bedöma och analysera elevers kunskapsutveckling i idrott och hälsa
- använda information om elevers kunskaper som framkommer genom bedömning, dels för att ge återkoppling i den aktuella lärandesituationen, dels för att kunna sammanställa och synliggöra elevers utveckling i förhållande till nationella mål och betygskriterier genom skriftliga omdömen
- i samspel och i samtal med vårdnadshavare/föräldrar, barn/elever och lärare kommunicera bedömning av elevers kunskapsutveckling i förhållande till en lokal pedagogisk planering
- analysera den egna bedömnings- och dokumentationspraktiken samt kritiskt granska rapporter och genomföra muntlig respons
Delkurs 1
Lek och rörelseförutsättningar, 15 hp
Play and Exercise Prerequisites, 15 credits
Examinationen i består av tre delar. Den första delen utgörs av en gestaltning i grupp med fokus på kommunikativ färdighet.
Den andra delen utgörs av en gruppuppgift där studenten med utgångspunkt i lekteorier och teorier om motoriskt lärande, skriftligt planera och praktiskt utformar lärandesituationer i olika idrottsligt rum.
Den tredje delen av examinationen består av en individuell skriftlig hemtentamen som omfattar lärandemål 1, 4 och 5.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Examinationen består av två delar. I den första delen genomför studenten ett seminarium som baseras på lokal pedagogisk planering och egna bedömningskriterier för ämnet idrott och hälsa. Studenten skriver en skriftlig individuell tentamen som behandlar bedömning av elevers kunskapsutveckling, återkoppling till vårdnadshavare samt reflektion över den egna bedömningspraktiken.
Den andra delen av examinationen består av en gruppvis genomförd gestaltning av ett ämnesintegrerat arbetsområde där studentens förmåga att formulera, tillämpa och redovisa bedömningskriterier bedöms.”
Delkurs 1
Lek och rörelseförutsättningar, 15 hp
Play and Exercise Prerequisites, 15 credits
Annerstedt, Claes (1997). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare. (207 s)
Bergin, Anders (2011). Grundträning i friidrott, 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (144 s)
Ekberg, Jan-Eric (2009). Mellan fysisk bildning och aktivering: en studie av ämnet idrott och hälsa i skolår 9. Diss. Lund : Lunds universitet (valda delar, ca 30 s). Tillgänglig på Malmö högskolas hemsida.
Engström, Lars-Magnus (2010). Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör. Stockholm: Stockholms universitets förlag. (152 s)
Eiberg, S & Siggaard, P. (2001). Boldbasis – en praktisk håndbog. Gjern: Forlaget Hoveland
Ericsson, Ingegerd (2005). Rör dig – lär dig. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (190 s)
Ericsson, Ingegerd (2008). MUGI motoriklek med observationsschema för förskola och skola. Uppsala: Kunskapsföretaget i Uppsala AB. (48 s)
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med – i idrott lek och spel. Örebro: Varsam AB. (178 s)
Langlo Jagtǿien, G, Annerstedt, C., Hansen, K. (2002). Motorik, lek och lärande. Göteborg: Multicare. (244 s)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (Red.) (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber. (valda delar, ca 150 s)
Nordlund, Anders; Rolander, Ingemar & Hansson, Leif (2000). Lek, idrott och hälsa inne. Stockholm: Liber AB. (216 s)
Nordlund, Anders; Rolander, Ingemar & Hansson, Leif (2000). Lek, idrott och hälsa ute. Stockholm: Liber AB. (220 s)
Ravald, Christina (2008). Skridskoskolan skoj på is. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (56 s)
Skolinspektionen (2012). Idrott och hälsa i grundskolan Med lärandet i rörelse. Tillgänglig på internet: www.skolinspektionen.se (39 s)
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Tillgänglig på internet: www.skolverket.se (valda delar, ca 15 s)
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen I idrott och hälsa. Tillgänglig på internet: www.skolverket.se (27 s)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2007). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (4th Ed). Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers. (valda delar, ca 150 s)
Whitehead, Margaret (2005). Physical Literacy A Developing Concept. British Philosophy of Sport Association. (20 s)
Artiklar tillkommer.
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Björnsson, Mats (2005). Kön och skolframgång: tolkningar och perspektiv. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (80 s)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red.) (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber. (valda delar, ca 50 s)
Myndigheten för skolutveckling (2007).Idrott och hälsa - en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Finns tillgänglig på hemsidan för Myndigheten för skolutveckling. (60 s)
Myndigheten för skolutveckling (2007). Individuella utvecklingsplaner, information och filmer. Finns tillgänglig på hemsidan för Myndigheten för skolutveckling.
Myndigheten för skolutveckling (2007). Broschyrer och filmer om bedömning och betyg. Finns tillgänglig på hemsidan för Myndigheten för skolutveckling.
Myndigheten för skolutveckling (2004). Slutrapport om daglig fysisk aktivitet. Tillgänglig på www.skolutveckling.se
Selghed, Bengt (2011). Betygen i skolan. Stockholm: Liber (224 s)
Skolverket (2001). Det måste va sånt som får en att fundera mera.
Tillgänglig på http://www.skolverket.se
Skolverket, Likvärdig bedömning och betygsättning. Allmänna råd och kommentarer.
Tillgängliga på http://www.skolverket.se
Skolverket, NU-03 Idrott och hälsa, tre rapporter
1. Idrott och hälsa, ämnesrapport till rapport 253 (NU-03) (170 s)
2. Nationell utvärdering av grundskolan 2003 - Bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd (NU-03) (144 s)
3. Skolämnet Idrott och hälsa i Sveriges skolor - en utvärdering av läget hösten 2002 (64 s)
Tillgänglig på http://www.skolverket.se
Skolverket lagar och regler
http://www.skolverket.se/sb/d/155;jsessionid=8981ACF8EC9A25F6B66450638681D6A0
Skolverket kursplaner och betygskriterier
http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV
Skolverket Bedömningsexempel.
http://www.skolverket.se/sb/d/466
Skolverket Bedömning och betygssättning
http://www.skolverket.se
Vallberg Roth, Ann-Christine & Månsson, Annika (2007). Individuella utvecklingsplaner för skolår 3, 6 och 8 i fyra sydsvenska kommuner. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola, (18 s) Tillgängligt på http://www.mah.se/pages/39164/IUP.pdf
Artiklar tillkommer