Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sina kunskaper om och sin förståelse för hälsobegreppet samt sin förmåga att skapa hälsofrämjande strategier för ämnet idrott och hälsa i skolan. Vidare syftar kursen till att studenterna ska vidareutveckla sina kunskaper om och sin förståelse för idrott, rörelse och fysisk aktivitet för att kunna arbeta med barns kroppsliga lärande och skapa kvalitativa lärandemiljöer. Kursen syftar även till ökad kunskap i och om idrottens olika former, där friluftsliv och dess betydelse för barn särskilt belyses.
I kursen diskuteras idrott, rörelse och fysisk aktivitet i relation till hälsa, och anpassad fysisk aktivitet lyfts fram som en förutsättning för att kunna inkludera alla barn i verksamheten i en skola för alla. Studenterna bearbetar och problematiserar aktiviteter av olika karaktär i förhållande till personer, redskap och i vilket fysiskt rum de genomförs. Härvid belyses kroppens grundläggande anatomi och rörelselära. I kursen studeras också rörelsekommunikation och arbete med gestaltande former för utvecklande av kreativitet, fantasi och skapande förmåga. I kursen problematiseras även olika former av friluftsliv, värdet av dessa och hur man kan arbeta med friluftsliv för t.ex. hälsa och välbefinnande. Studenterna planerar, organiserar och genomför lärandesituationer i friluftsliv, simning och orientering och lägger i detta sammanhang vikt vid traditionella kontra moderna hjälpmedel för orientering samt förståelse för rumsliga förhållanden. Särskilt beaktas barnets rättigheter och säkerhetsaspekter inom dessa områden.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för några grundläggande teorier om hälsa och motivation samt se sambanden mellan dessa och fysisk aktivitet
- planera ett hälsoprojekt för ämnet idrott och hälsa i skolan och härvid, utifrån adekvat terminologi och teori, visa exempel på en medvetenhet om hälsopedagogiska modeller som förutsättningar för hälsofrämjande verksamhet
- utföra, utveckla och problematisera innehållet i rörelseaktiviteter hämtade från idrottslärans olika former i syfte att utveckla barns kreativitet, fantasi och kommunikativa färdigheter
- iscensätta goda lärandesituationer och visa grundläggande färdigheter i olika fysiska rum, med hänsyn tagen till att alla barn skall ha möjlighet att delta
- översiktligt beskriva och analysera olika former av friluftsliv samt bedöma värdet av dessa
- planera, organisera, genomföra och analysera lärandesituationer i friluftsliv, dans, simning och orientering med särskilt beaktande av säkerhetsaspekter inom dessa områden samt elevernas rättigheter, bakgrund och uppväxtmiljö
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk gestaltning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag
Examinationen består av fyra delar. Den första delen består av en individuell uppgift där studenten, utifrån teorier om hälsa, skriftligt och muntligt ska presentera hur och varför hälsofrämjande arbete i ämnet idrott och hälsa i skolan bör bedrivas.
I den andra delen skall studenten med hjälp av teoretiska modeller skapa och leda lärandesituationer med exempel i dans- och friluftsliv.
Den tredje delen är en gestaltande fördjupning med exempel ur idrottslärans former där en bedömning görs av studentens förmåga att i grupp skapa samt individuellt och i skriftlig form beskriva kvalitativa lärandemiljöer.
I en fjärde del bedöms studentens förmåga att simma och orientera med säkerhet.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Adamsson, Viola (2007). Uppladdningen – idrott. Stockholm: Lantmännen Food R&D (35 s)
Backman, Erik (2008). What is valued in friluftsliv within PE teacher education? Swedish PE teachers´ thoughts about friluftsliv analysed through the perspective of Pierre Bourdieu. Sport Education and Society, 13(1) (s 61-76) (15 s)
Bergendahl, Lars & Strandell, Annika (2002). Sätt Sverige i rörelse. Förskolan/skolan. Stockholm: Statens Folkhälsoinstitut (64 s)
Brugge, Britta; Glantz Matz & Sandell Klas (2002). Friluftslivets pedagogik. Stockholm: Liber (260 s)
Eriksson, Charli & Nyberg, Marie (2009). Dans i skolan – en kartläggning av dansverksamhet i den svenska skolan. Delrapport 9. Örebro: NCFF (ca 30 s)
Gard, Michael (2003). Being someone else: Using dance in anti-oppressive teaching. Educational Review 55:2 (s 95-108) (13 s)
Gustafsson, Lars H (2009). Elevhälsa börjar i klassrummet. Lund: Studentlitteratur (165 s)
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med-i idrott lek och spel. Örebro: Varsam AB (177 s)
Langlo Jagtöien, Greta & Hansen, Kolbjörn (2000). I bevegelse. Oslo: Gyldendal (240 s)
Larsson, Håkan och Meckbach, Jane (red.) (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar.
Stockholm: Liber (280 s)
Lundegård, Ian; Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ami (2004). Utomhusdidaktik. Lund: Studentlitteratur (209 s)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Slutrapport om daglig fysisk aktivitet. Tillgänglig på www.skolutveckling.se
NCFF (2009). Hälsofrämjande insatser i skolan. En nationell kartläggning år 2009. Tillgänlig på www.oru.se/ncff
Nordlund, Anders & Rolander, Ingemar (2000 ). Lek, idrott och hälsa ute. Stockholm: Liber (220 s)
Nordlund, Anders & Rolander, Ingemar (2000). Lek, idrott och hälsa inne. Stockholm: Liber (216 s)
Regeringens proposition 2001/02:14. Hälsa, Lärande och Trygghet. (80 s)
Sjödin, Carola (2008). Simlärarboken. Stockholm: SISU Idrottsböcker (168 s)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2007). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (4th ed). Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers (valda delar, ca 150 s)
Winroth, Jan & Rydqvist, Lars-Göran (2008). Hälsa & Hälsopromotion. Stockholm: SISU Idrottsböcker (217 s)
Winther, Helle (2004). Kropskontakt i spændingsfeltet mellem dans, kamp og leg. Tillgänglig på http://idrottsforum.org/articles/winther/winther.html
Artiklar tillkommer
Valbar litteratur tillkommer (ca 300 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.