Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Delkurs 1
Lek och rörelseförutsättningar, 15 hp
Play and Exercise Prerequisites, 15 credits
I kursen diskuteras relationer mellan idrott, fysisk aktivitet och kroppsövningskultur och dess betydelse för barn och unga i mötet med idrotten och skolämnet idrott och hälsa. Skolämnet idrott och hälsa studeras ur ett didaktiskt perspektiv, och lärarprofessionens centrala kompetenser med fokus på skolämnet idrott och hälsa diskuteras. Idrott och rörelseformer av olika karaktär belyses didaktiskt ur ett lek- och lärandeperspektiv. Kursen belyser rörelse, idrott och lek i ett brett perspektiv utifrån olika former i olika idrottsliga rum. I kursen praktiseras och diskuteras olika sätt att uppleva och tolka idrotts- och rörelseformer, dels utifrån bakomliggande idéer, normer och värderingar, dels utifrån specifik metodik, teknik och säkerhet samt de krav och regler som finns i olika miljöer. I kursen arbetar studenterna med rörelse som en bas för arbetet med gestaltande former och som en möjlighet för att utveckla kreativitet, fantasi och skapande förmåga. Barns och ungas motoriska lärande uppmärksammas och diskuteras i relation till grundläggande lek- och rörelseaktiviteter. Teorier i motivation och kroppens funktion och uppbyggnad och dess relation till lek och rörelse uppmärksammas.
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Med utgångspunkt i styrdokumenten behandlas olika bedömnings- och dokumentationsformer utifrån olika teoretiska perspektiv och med elevers lärande i fokus.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurs 1
Lek och rörelseförutsättningar, 15 hp
Play and Exercise Prerequisites, 15 credits
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- på ett grundläggande sätt redogöra för olika förklaringsmodeller till idrott, rörelse och fysisk aktivitet ur ett samhällsperspektiv
- på grundläggande nivå, utifrån didaktikens centrala frågor, utföra och förstå skilda former inom idrottsläran utifrån ett lek- och upplevelseperspektiv
- beskriva och gestalta former som utvecklar elevers kreativitet, fantasi och kommunikativa förmågor samt visa exempel på sin egen kommunikativa färdighet med fokus på lek, rörelse och dans
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp i idrott och hälsa kan organiseras så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas
- grundläggande redogöra för motorisk utveckling, kroppens uppbyggnad och funktion, och redogöra för olika motivationsteorier samt se sambanden mellan dessa och fysisk aktivitet
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande
- bedöma och analysera arbeten utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
- analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken
- i ett skriftligt omdöme sammanställa, synliggöra och kommunicera elevens kunskapsutveckling i förhållande till nationella mål och kunskapskrav
- självständigt utveckla former för bedömning och dokumentation utifrån olika styrdokument, teoretiska perspektiv och egen insamlad empiri
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk gestaltning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Obligatoriska moment ingår i kursen och dessa delges av kursledaren vid kursstart. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag
Delkurs 1
Lek och rörelseförutsättningar, 15 hp
Play and Exercise Prerequisites, 15 credits
Examinationen i består av tre delar. Den första delen utgörs av en gestaltning i grupp med fokus på kommunikativ färdighet.
Den andra delen utgörs av en gruppuppgift där studenten med utgångspunkt i lekteorier och teorier om motoriskt lärande, skriftligt planerar och praktiskt utformar lärandesituationer i olika idrottsliga rum utifrån didaktikens centrala frågor.
Den tredje delen av examinationen består av en individuell skriftlig salstentamen som omfattar lärandemål 1, 4 och 5.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Kursen examineras såväl muntligt som skriftligt.
Den muntliga examinationen sker i seminarieform med presentation av insamlat material där studentens förmåga att sammanställa och analysera dokumentationer av elevers kunskapsutveckling bedöms. I den skriftliga examinationen bedöms studentens förmåga att utforma och presenterar en pedagogisk planering med analyser av bedömning, betygssättning och dokumentation i relation till gällande läroplan samt olika sätt att synliggöra och kommunicera bedömning.
Delkurs 1
Lek och rörelseförutsättningar, 15 hp
Play and Exercise Prerequisites, 15 credits
Annerstedt, Claes (1997). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare. (207 s)
Bergin, Anders (2011). Grundträning i friidrott, 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (144 s)
Ekberg, Jan-Eric (2009). Mellan fysisk bildning och aktivering: en studie av ämnet idrott och hälsa i skolår 9. Diss. Lund : Lunds universitet (valda delar, ca 30 s). Tillgänglig på Malmö högskolas hemsida.
Engström, Lars-Magnus (2010). Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör. Stockholm: Stockholms universitets förlag. (152 s)
Ericsson, Ingegerd (2005). Rör dig – lär dig. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (190 s)
Ericsson, Ingegerd (2008). MUGI motoriklek med observationsschema för förskola och skola. Uppsala: Kunskapsföretaget i Uppsala AB. (48 s)
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med – i idrott lek och spel. Örebro: Varsam AB. (178 s)
Langlo Jagt?ien, G, Annerstedt, C., Hansen, K. (2002). Motorik, lek och lärande. Göteborg: Multicare. (244 s)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (Red.) (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber. (valda delar, ca 150 s)
Nordlund, Anders; Rolander, Ingemar & Hansson, Leif (2000). Lek, idrott och hälsa inne. Stockholm: Liber AB. (216 s)
Nordlund, Anders; Rolander, Ingemar & Hansson, Leif (2000). Lek, idrott och hälsa ute. Stockholm: Liber AB. (220 s)
Ravald, Christina (2008). Skridskoskolan skoj på is. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (56 s)
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Tillgänglig på internet: www.skolverket.se (valda delar, ca 15 s)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2010). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (5th Ed) Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers. (valda delar, ca 150 s)
Whitehead, Margaret (2005). Physical Literacy A Developing Concept. British Philosophy of Sport Association. (20 s)
Artiklar tillkommer.
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Jönsson, Anders (2010) Lärande – bedömning. Malmö: Gleerups Utbildning AB (i urval ca 100 s)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red.) (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber. (valda delar, ca 50 s)
Lindström, Lars & Lindberg; Viveca & Pettersson, Astrid (red) (2011) Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholms universitets förlag (i urval 100 s)
Skolinspektionen (2010) Mycket idrott och lite hälsa Skolinspektionens rapport från den flygande tillsynen i idrott och hälsa Rapport 2010-08-30. (14 s). http://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn--granskning/Flygande-tillsyn/Idrott-och-halsa/
Skolinspektionen (2012). Idrott och hälsa i grundskolan. Rapport nr 2012:5. (36 s) http://www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/idrottgr/kvalgr-idr-slutrapport.pdf
Skolverket (2007). Idrott och hälsa - en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Nr U07:178. (sid. 40-54) http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D1885
Skolverket (2010). På pojkars planhalva? Rapport. (sid. 49-54) http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2479
Skolverket (2011). Diskussionsunderlag till kursplanen i idrott och hälsa. (sid. 1-16) http://www.skolverket.se/publikationer?id=2536
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa. (sid. 19-27) http://www.skolverket.se/publikationer?id=2589
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen – för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. (sid. 21-28) http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
Skolverket (2012). Bedömningsstöd idrott och hälsa (7-9) (21 s) http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178294!/Menu/article/attachment/Bedomningsstod_IDH_7-9.pdf
Skolverket (2012). Bedömningsstöd idrott och hälsa (7-9). Film. http://skolnet.skolverket.se/polopoly/film/prov_och_bedomning/idrott_halsa.wmv
Artiklar tillkommer