Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL213C Idrott och lärande: Kroppsligt lärande och rörelseförutsättningar (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i fysiologi, träningslära och biologisk utveckling. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att tillämpa dessa kunskaper didaktiskt i skolsammanhang genom idrottslärans former och simning med livräddning. Kursen syftar även till att studenten utvecklar kunskaper om förändringsprocesser över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa. Dessutom syftar kursen till att studenten utvecklar förmåga att skapa lärandesituationer i vinteridrott och friluftsliv som gynnar elevers lärande.
I kursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet, koordination och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära och i idrottslärans former samt simning med livräddning. I kursen diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser. Vidare ingår utbildning i vinteridrott och friluftsliv förlagd till snösäker ort vintertid i fjällmiljö. Inom kursens ram behandlas erfarenheter från vinteridrott och friluftsliv varvid en didaktisk analys av undervisning och säkerhetsfrågor genomförs.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara och resonera om väsentliga träningsfysiologiska begrepp samt beskriva deras bakomliggande fysiologiska förutsättningar och träningsfysiologiska förändringar över tid
- redogöra för barns och ungdomars biologiska mognad samt identifiera och förklara hur tillväxt och utveckling påverkar enskilda organ och funktioner i kroppen
- tillämpa träningsfysiologi och idrottslära som träningslära samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
- genomföra simning och livräddande åtgärder, redogöra för säkerhetsaspekter i samband med undervisning samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
- redogöra för förändringsprocesser över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa
- organisera, leda, utföra och anpassa komplexa situationer i vinteridrott och friluftsliv samt värdera och dra välgrundade slutsatser utifrån ett didaktiskt perspektiv
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment och föreläsningar. Vinterutbildning genomförs på annan ort i fjällmiljö under en sammanhängande period. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Salstentamen och laboration 6hp (Written Exam and Laboration 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 1-3. För att lärandemål tre ska kunna examineras krävs deltagande i fem laborationer i träningslära utifrån olika fysiska kvaliteter. Instruktioner delges vid kursstart.
Prov 2: Laboration och skriftligt arbete 3hp (Laboration and Report 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 4
Prov 3: Muntlig presentation 2 hp (Oral Presentation 2 credtis). I detta prov bedöms lärandemål 5
Prov 4: Seminarium, laboration och skriftlig värdering 4 hp (Seminar, Laboration and Written Valuation 4 credtis). I detta prov bedöms lärandemål 6.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på tre av fyra prov.
För kursen gällande betygskriterier och obligatoriska moment meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Andersson, Sara. m fl. (2004). Skidåskådning – Att leda är att lära. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (76 s.)
Backman, Erik (2008). Friluftsliv inom ämnet idrott och hälsa – ett bidrag till mer integrering i skolan? Svensk idrottsforskning nr 4. (6 s.)
Bentsen,Peter. Andkjaer, Sören. Ejby-Ernst, Niels. (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. Munksgaard, Danmark. (kap. 1-2)
Hallén, Jostein och Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (368 s)
Hedenborg, Susanna (red.) (2016). Idrottsvetenskap. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. (kap. 6-8)
Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.) (2007). Nature first outdoor life the Friluftsliv way. Toronto: Dundurn (kap. 2-3) [Elektronisk resurs]
Johansson, Ella (red.) (2006). Mångnatur: friluftsliv och natursyn i det mångkulturella samhället. Tumba: Mångkulturellt centrum. (101 s)
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack, H & Costill, David, L. (2015) Physiology of Sport and Exercise. 6th edition. Leeds, England: Human Kinetics (kap. 2-12, 17, 19, 20)
Lisberg Jensen, Ebba. & Ouis, Pernilla. (2014). Det gröna finrummet: etnicitet, friluftsliv och naturumgängets urbanisering. Stockholm: Carlsson (kap. 3-6)
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker
(kap. 1-3)
Tordsson, Björn (2006). Perspektiv på friluftslivets paedagogik. CVU Sönderjylland, university college. (kap. 1)
Kompendier och artiklar om ca 200 sidor.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).