Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i fysiologi, träningslära och biologisk utveckling. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att tillämpa dessa kunskaper didaktiskt i skolsammanhang genom idrottslärans former och simning med livräddning. Kursen syftar även till att studenten utvecklar kunskaper om förändringsprocesser över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa. Dessutom syftar kursen till att studenten utvecklar förmåga att skapa lärandesituationer i vinteridrott och vinterfriluftsliv som gynnar elevers lärande.
I kursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet, koordination och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära och i idrottslärans former samt simning med livräddning. I kursen diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser. Vidare ingår utbildning i vinteridrott och vinterfriluftsliv förlagd till snösäker ort vintertid i fjällmiljö. Inom kursens ram behandlas erfarenheter från vinteridrott och vinterfriluftsliv varvid en didaktisk analys av undervisning och säkerhetsfrågor genomförs.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment och föreläsningar. Delar av vinteridrott och vinterfriluftsliv genomförs på snösäker ort i fjällmiljö under en sammanhängande period. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Salstentamen och laboration 6hp (Written Exam and Laboration 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 1-3. För att lärandemål tre ska kunna examineras krävs deltagande i fem laborationer i träningslära utifrån olika fysiska kvaliteter. Instruktioner delges vid kursstart.
Prov 2: Laboration och skriftligt arbete 3hp (Laboration and Report 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 4
Prov 3: Muntlig presentation 2 hp (Oral Presentation 2 credtis). I detta prov bedöms lärandemål 5
Prov 4: Seminarium, laboration och skriftligt arbete 4 hp (Seminar, Laboration and Paper 4 credtis). I detta prov bedöms lärandemål 6.
Omtentamen av vinteridrott och vinterfriluftsliv som genomförs på snösäker ort i fjällmiljö sker vid nästa tillfälle kursmomentet anordnas.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på tre av fyra prov.
För kursen gällande betygskriterier och obligatoriska moment meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Tema 1
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. Kap 1, 2, 4, 5, 6 (314s)
Kenney, W. Larry; Wilmore, Jack H; Costill, David L (2022). Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Leeds: Human Kinetics. Kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 19 (168s)
Sand, Olav; Sjaastad, Øysten V; Haug, Egil; Bjålie, Jan G (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3. uppl. Stockholm: Liber. (143s)
Tonkonogi, Michail, & Bellardini, Helena (2012). Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom?: för hälsa, prestation och individuell utveckling. SISU idrottsböcker. Kap 2, 3, 4, 5, 6, 7 (73s)
Tema 2
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker. Kap 1, 2, 3 (86s)
Skolverket. (2014). Skolverkets rapport om simkunnighet i årskurs 6. (Rapport Dnr 5.1.3-2014:402) (20s). Tillgänglig via internet.
Tema 3
Andersson, Torbjörn (2002). Kung fotboll. Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950. Stehag/Stockholm: Symposion. s. 41-88 (47s). Tillgänglig via internet.
Backman, Erik & Larsson, Lena (red.) (2013). I takt med tiden?: perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kap 2, (17s). Tillgänglig via internet.
Engström, Lars-Magnus (2014). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. (2. uppl.) Stockholm: Liber. Kap 1, 5, (36s).
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa- i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber. Kap 3,11 (38s).
Sandahl, Björn (2004). Ett ämne för vem? Idrottsämnet i grundskolan 1962-2002. I Larsson, Håkan & Meckbach, Jane. (red.). Mellan nytta och nöje. Bilder av ämnet idrott och hälsa. Stockholm: Idrottshögskolan. s. 44-69 (26s). Tillgänglig via internet.
Sandell, Klas & Sörlin, Sverker (1999). Friluftshistoria. Från “härdande friluftsliv” till ekoturism och miljöpedagogik. Carlssons: Stockholm. s.10–61 (51s). Tillgänglig via internet.
Tema 4
Aspelin, Jan-Anders & Tysk, Anders (2006). Ledarskap på långfärdsskridsko. Stockholm: SISU idrottsböcker. (43s). Tillgänglig via internet.
Bentsen, Peter. Andkjaer, Sören. Ejby-Ernst, Niels. (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. Köpenhamn: Munksgaard. Kap. 11 (12s). Tillgänglig via internet.
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. s. 49-78, 165-174, 263-268 (40s)
Friluftsfrämjandet; Svenska skidförbundet; Sveriges professionella skidskolor. (2004). Skidåskådning: att leda är att lära: ledarskap, teknik, metodik, tips. Stockholm: SISU idrottsböcker. (76s)
Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.) (2007). Nature first outdoor life the Friluftsliv way. Toronto:Dundurn. Kap. 23, 24, 25 (40s). Tillgänglig via internet.
Ljung, Lars (2015). Grunder i längdskidåkning- klassiskt och skejt. Stockholm: SISU idrottsböcker. (42s)
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19 (16s). Tillgänglig via internet.
Kompendier och artiklar tillkommer i kursen motsvarande 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Kostnader i samband med de delar av vinteridrott och vinterfriluftsliv som genomförs på snösäker ort i fjällmiljö tillkommer för studenter.