Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL214B Idrott och lärande: Lek och rörelseförutsättningar (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förståelse för hälsobegreppet och sin förmåga att skapa hälsofrämjande strategier för ämnet idrott och hälsa. Kursen syftar även till att studenten ska vidareutveckla sin förståelse för idrott, rörelse och fysisk aktivitet för att kunna arbeta med barns kroppsliga lärande och skapa kvalitativa lärandemiljöer, varvid friluftsliv och dess betydelse för barn belyses.
I kursen diskuteras idrott, rörelse och fysisk aktivitet i relation till hälsa samt till skolämnet idrott och hälsa. Vidare behandlas grupprocesser, rörelselära samt teorier kring kroppsligt lärande. I kursen planeras och gestaltas ett hälsoprojekt inom ramen för ämnet idrott och hälsa.
I kursen behandlas och problematiseras rörelseaktiviteter av olika karaktär inom idrottslärans olika former. I samband med detta planerar, organiserar och genomför studenterna lärandesituationer inom friluftsliv, dans, simning och orientering med särskilt fokus på säkerhetsaspekter samt förståelse för rumsliga förhållanden. Vidare behandlas och problematiseras olika former av friluftsliv, värdet av dessa och hur man kan arbeta med friluftsliv för t.ex. hälsa och välbefinnande.
I kursen arbetar studenterna med sin förmåga att orientera i okänd miljö samt hantering av säkerhet i samband med undervisning vid vattenmiljö.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för några grundläggande teorier om hälsa och grupprocesser samt se sambanden mellan dessa och fysisk aktivitet
- med adekvat terminologi beskriva grundläggande rörelser och rörelsemönster i idrott
- redogöra för teorier och begrepp inom kroppsligt lärande
- planera för ett hälsoprojekt i skolan och härvid, utifrån adekvat terminologi och teori, visa exempel på hälsopedagogiska modeller som förutsättningar för hälsofrämjande verksamhet
- iscensätta lärandesituationer utifrån teorier om kroppsligt lärande i idrottslärans olika former med särskilt beaktande av säkerhetsaspekter
- med säkerhet orientera i okänd miljö samt livrädda i vatten
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk gestaltning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Obligatoriska moment ingår i kursen och dessa delges av kursledaren vid kursstart. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 - 3.
Prov 2: Skriftlig examination och iscensättande presentation (Paper and Laboration), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Prov 3: Iscensättande och skriftlig examination (Laborative and Written Exam) 6 hp, I detta prov examineras lärandemål 5.
Prov 4: Tillämpad examination (Applied Exam), 1 hp. I detta prov examineras lärandemål 6.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Ahlberg, Annika (2015). Förståelse av och förhållningssätt till hälsa: några elevers syn på hälsa och skolämnet idrott och hälsa. Malmö: Malmö högskola. ( 80 s.)
Brugge, Britta; Glantz Matz & Sandell Klas (2018). Friluftslivets pedagogik. Stockholm: Liber AB. (s. 7-78, 175-202, 256-257, 263-268)
Gard, Michael (2003). Being someone else: using dance in anti-oppressive teaching. Educational Review, 55(2), s. 211-223.
Junevik, Peter & Yttergren, Lotta (2007). Orienteringsteknik - Att lära ut från grön till gul nivå. Farsta: SISU Idrottsböcker (45 s.)
Langlo, Jagtöien; Greta & Hansen, Kolbjörn (2000). I bevegelse. Oslo: Gyldendal (240 s)
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber (s. 9-49, 74-108, 164-187)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red.) (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (280 s)
Lundegård, Iann; Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ammi (2004). Utomhusdidaktik. Lund: Studentlitteratur (209 s)
Mattsson, Torun & Lundvall. Suzanne (2015). The position of dance in physical education. Sport, Education and Society, 20(7). 855-871.
McMorris, Terry (2004). Acquisition and performance of sports skills. Hoboken, NJ: John Wiley (150 s)
Quennerstedt, Mikael (2006). Att lära sig hälsa. Örebro: universitetsbiblioteket. (kap. 3, 8-11). (34 s)
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. Stockholm: SISU Idrottsböcker (168 s)
Wehlin, Anita (2007). Orientera i skolan. Stockholm: SISU idrottsböcker (84 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2018). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (7th ed). Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers (150 s)
Winroth, Jan & Rydqvist, Lars-Göran (2008). Hälsa & Hälsopromotion. Stockholm: SISU Idrottsböcker (217 s)
Wirhed, Rolf (2007). Anatomi med rörelselära och styrketräning. Örebro: Harpoon publications (150 s)
Artiklar tillkommer
Valfri litteratur tillkommer (ca 300 s)
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).