Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL214C Idrott och lärande: Fysisk aktivitet i förändring (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om näringsfysiologiska och motionspsykologiska begrepp. Studenten ska även vidareutveckla sin förmåga att använda idrottslärans former. Studenten ska vidare utveckla förståelse för kropp och kroppsideal och betydelse för elevers lärande, liksom för hållbar utveckling och frågor om rum och lärmiljöer, som gynnar elevers lärande i en skola för alla.
Näringsfysiologi med koppling till idrott, motion och träning diskuteras. Sjukdomstillstånd, beroendeframkallande medel och doping behandlas med utgångspunkt i vad som kan uppstå i samband med undervisning i skolan. Studenterna arbetar även med grundläggande begrepp inom motionspsykologin.
Studenterna ska även vidareutveckla sin förmåga att använda idrottslärans former. Särskilt fokus läggs på grundläggande begrepp samt hur man kan anpassa och organisera komplexa rörelser inom formerna friidrott, gymnastik, bollform och dans.
Föreställningar om kroppen och kroppsideal behandlas och problematiseras. Hur kroppen kan förstås i relation till sociala, pedagogiska och kulturella villkor diskuteras. Synen på kroppen analyseras även utifrån sociala, språkliga och genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan. Observation som forskningsmetod behandlas. Dessutom arbetar studenterna med utgångspunkt från inkluderande perspektiv i en skola för alla, varvid bedömning och betygssättning lyfts.
I kursen problematiseras frågor om rum och lärandemiljöer med utgångpunkt i diskussioner om hur samhället ska möta och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt. Detta relateras särskilt till friluftsliv varvid arbete sker med att anpassa undervisning i friluftsliv till, samt genomföra banläggning i, olika rum och lärmiljöer.
Efter avslutad kurs ska studenten
- förklara och resonera om grundläggande begrepp inom näringsfysiologi, samt redogöra för grundläggande sjukdomslära av relevans för undervisning i ämne idrott och hälsa
- förklara grundläggande begrepp inom motionspsykologi
- förklara och diskutera grundläggande begrepp inom samt anpassa och organisera komplexa rörelser inom idrottslära, särskilt friidrott, gymnastik, bollform och dans
- analysera och problematisera synen på kroppen ur ett individ- och samhällsperspektiv samt reflektera över dess konsekvenser för undervisning i idrott och hälsa i skolan för alla, varvid bedömning och betygssättning lyfts
- kritiskt reflektera över sociala och genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande utifrån ett mångfaldsperspektiv
- redogöra för och reflektera över perspektiv på hållbar utveckling med särskilt fokus på friluftsliv samt kunna anpassa undervisning i friluftsliv till olika rum och lärmiljöer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, nätarbete, laborationer, tillämpningar, grupparbete, individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1 (2001): Skriftligt arbete, muntlig presentation och laboration 3 hp (Paper, Oral Presentation and Laboration, 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2 (2002): Skriftligt arbete samt laborationsrapport 6 hp (Paper and Laboration Report, 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 3.
Prov 3 (2003): Skriftligt arbete 3 hp (Paper, 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 4 och 5.
Prov 4 (2004): Skriftligt arbete 3 hp (Paper, 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 6.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs antingen betyget Väl Godkänd på tre av fyra prov eller VG på prov två och ett annat prov.
Abrahamsson, Lillemor; Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. (Valda delar 200 s. Väljs i samråd med kursledaren)
Apelmo, Elisabet (2012) ”Som vem som helst”. Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Doktorsavhandling Lunds universitet (digital sammanfattning 10s.). (Elektronisk resurs).
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (20s.). (Elektronisk resurs).
Bergin, Daniel & Rydén Anders. (red.) (2018). Grundträning i Friidrott 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker (156 s).
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (kap 4, 7, 12 och 13).
Butler, Joy.I. (2016). Playing fair [Elektronisk resurs] (kap. 1, 2, 5, 12, 60 s.).
Ekblom, Maria; Ekblom, Örjan, Nyberg, Gisela& Norén Selinus, Eva.(2021). Fysisk aktivitet och hjärnhälsa – en bok för skolan. Stockholm: Natur & Kultur (96 s.).
Faskunger, Johan & Nylund, Kamilla (2014). Motivation för motion: hälsovägledning för ökad fysisk aktivitet. 1. uppl. Stockholm: SISU Idrottsböcker (158s.).
Hasslöf, Helene (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. (s. 1-35). (Elektronisk resurs).
Houlihan, Barrie & Malcolm, Dominic (2016). Sport and Society. London : SAGE. (s. 57–76 och 463–573).
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa (doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget Idrottsforum.org. (s. 25-36, 113-189)
Pedersen Gurholt, K. (2008). Norwegian friluftsliv and ideals of becoming an educated man. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 8(1). (s. 55-70). (Elektronisk resurs).
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott : utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund. Studentlitteratur. (kap 3 och 5).
Styrke, Britt. Marie (red.). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber. (s. 25-69)
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro : Örebro universitet. (s. 17-48).(Elektronisk resurs).
Weinberg, Robert S. & Gould, Daniel (2015). Foundations of Sport and Exercise Psychology (6ht Ed). USA: Human Kinetics Publishers. (kap. 3, 6, 17, 18, 110 s.).
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).