Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL225C Idrott och lärande: Kroppslig hälsa i ett livslångt perspektiv (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om anpassad fysisk aktivitet och olika kroppsideal ur ett samhällsperspektiv. Vidare ska studenten utveckla kunskap om och förmåga att arbeta med olika idrottsformer ur ett lärandeperspektiv. Kursen syftar även till att studenten utvecklar förmågan att skapa lärandesituationer i vinteridrott och friluftsliv.
I kursens första del diskuteras och problematiseras olika föreställningar om kroppen. Kroppens betydelse för individens identitet och självbild analyseras. Vidare arbetar studenten med förutsättningar för lärande för varje enskild elev och hur fysisk aktivitet möjliggörs med utgångspunkt i en skola för alla. Träningsform med och utan musik används i tillämpning av träningslära.
Kursens behandlar även begrepp och teorier med fokus på relationerna mellan skola, idrotts- och ungdomskultur. Här behandlas även kroppsligt lärande i undervisningspraktiker med fokus på dans samt andra valda idrottsformer i ungdomskulturen. I kursen ges studenten möjlighet att utveckla förståelsen för, och förmågan att självständigt iscensätta, lärande i olika idrottsformer.
I kursen ingår utbildning i vinteridrott och friluftsliv förlagd till snösäker ort vintertid i fjällmiljö. En didaktisk analys av undervisning och säkerhetsfrågor genomförs utifrån erfarenheter från vinteridrott och friluftsliv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- analysera synen på kroppen över tid sett ur ett individ- och samhällsperspektiv
- kartlägga idrottsrelaterade svårigheter som påverkar elevers kunskapsutveckling samt föreslå åtgärder för anpassad fysisk aktivitet
- kunna diskutera ämnet idrott och hälsa i relation till skola, idrott och ungdomskultur
- iscensätta lärande i olika valda idrottsformer
- organisera, leda, utföra och anpassa komplexa rörelser till musik, i vinteridrott och friluftsliv samt värdera och dra slutsatser utifrån ett didaktiskt perspektiv
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, arbete i grupp, gruppdiskussioner, responsarbete samt praktisk tillämpning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. I kursen ingår planering och genomförande av friluftsverksamhet med övernattningar på snösäker ort. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.
Prov 1: skriftligt arbete och laboration (Paper and Laboration), 4,5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2 i form av skriftligt arbete och laboration.
Prov 2: Skriftligt arbete och laboration (Paper and Laboration), 6,5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 3 och 4 i form av skriftligt arbete och laboration.
Prov 3: seminarium, laboration och skriftlig värdering (Seminar, Laboration and Written Valuation), 4hp. I detta prov bedöms lärandemål 5.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Anderson, Denise (2009). Adolescent Girls' Involvement in Disability Sport: Implications for Identity Development. Journal of Sport and Social Issues 2009 33: 427 (12s.)
Andersson, Sara. m fl. (2004). Skidåskådning – Att leda är att lära. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (76 s).
Apelmo, Elisabet (2012). ”Som vem som helst”. Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Doktorsavhandling Lunds universitet (digital sammanfattning 10s. Samt s 187- 202.)
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (20s.)
Backman, Erik (2008). Friluftsliv inom ämnet idrott och hälsa – ett bidrag till mer integrering i skolan? Svensk idrottsforskning nr 4.(6s.)
Bentsen, Peter. Andkjaer, Sören. Ejby-Ernst, Niels (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. Munksgaard, Danmark. (s 35-50).
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Daidalos: Göteborg. (276 s)
Coates, Janine (2011). Physically fit or physically literate? How children with special educational needs understand physical education. European Physical Education Review 17: 167 (15s.)
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med. Örebro: Varsam AB. (178 s).
Jerlinder, Kajsa (2010). Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder: en utopi? Doktorsavhandling. Örebro universitet. (30s.)
Johansson, Ella (red.) (2006). Mångnatur: friluftsliv och natursyn i det mångkulturella samhället. Tumba: Mångkulturellt centrum. (101 s). http:www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-1256-8.pdf?
Jönsson, Kutte (2009 ). Fysisk fostran och föraktet för svaghet: En kritisk analys av hälsodiskursens moraliska imperative. Educare. 1. (s. 7-20).
Kristén, Lars, Patriksson, Göran & Fridlund, Bengt (2002). Conceptions of Children and Adolescents with Physical Disabilities about Their Participation in a Sports Programme. European Physical Education Review. 8: 139 (10s.)
Lalander, Philip & Johansson, Thomas (2012). Ungdomsgrupper i teori och praktik. Studentlitteratur AB: Lund (s 9-88, 255-278)
Larsson, Håkan & Fagrell, Birgitta (2010). Föreställningar om kroppen - kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori. Stockholm: Liber (s 168-237, 268-310)
Lisberg Jensen, Ebba & Ouis, Pernilla (2014). Det gröna finrummet. (Kapitel 3 och 6. 30s.)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet- relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. Holmbergs Malmö. (s 18-52, 65-68, 185-219)
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. (Doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org. (s. 17-23, 55-71, 113-189, 245-262).
Rönnbäck, Julia (2015). Det är väl typiskt tjejer: om basket, kropp och feminitet. (Doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org.(s 12-37, 195-207)
Tordsson, Björn (2006). Perspektiv på friluftslivets paedagogik. CVU Sönderjylland, university college. (s 20-35)
Valfri litteratur, peer review granskade artiklar samt kompendier tillkommer motsvarande ca 200 sidor
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).