Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL711C Idrott och lärande: Perspektiv på inkludering, undervisning och rörelseformer (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om förändringsprocesser över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa. Dessutom syftar kursen till att studenten utvecklar förmåga att skapa lärandesituationer i vinteridrott och vinterfriluftsliv som gynnar elevers lärande.
I kursen diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser. Vidare ingår utbildning i vinteridrott och vinterfriluftsliv. Inom kursens ram behandlas erfarenheter från vinteridrott och vinterfriluftsliv varvid en didaktisk analys av undervisning och säkerhetsfrågor genomförs.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för förändringsprocesser över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa
2. organisera, leda och utföra rörelser och anpassa lärandesituationer i vinteridrott och vinterfriluftsliv, samt värdera och dra välgrundade slutsatser utifrån didaktiska perspektiv
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment och föreläsningar. Delar av vinteridrott och vinterfriluftsliv genomförs på snösäker ort i fjällmiljö under en sammanhängande period. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation) 2hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Seminarium, laboration och skriftligt arbete (Seminar, Laboration and Paper) 4hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Omtentamen av vinteridrott och vinterfriluftsliv som genomförs på snösäker ort i fjällmiljö sker vid nästa tillfälle kursmomentet anordnas.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda proven.
Andersson, Torbjörn. (2002). Kung fotboll. Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950. Stehag/Stockholm: Symposion. (s. 41-88). Tillgänglig via internet.
Aspelin, Jan-Anders & Tysk, Anders. (2006). Ledarskap på långfärdsskridsko. Stockholm: SISU idrottsböcker. (43 s). Tillgänglig via internet.
Backman, Erik & Larsson, Lena. (red.) (2013). I takt med tiden?: perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (kap 2, 17 s). Tillgänglig via internet.
Bentsen, Peter; Andkjaer, Sören & Ejby-Ernst, Niels. (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. København: Munksgaard. (s. 155–167). Tillgänglig via internet.
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas. (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. (s. 49-78, 165-174, 263-268).
Engström, Lars-Magnus. (2014). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. (2. uppl.) Stockholm: Liber. (kap 1, 5, 36 s).
Friluftsfrämjandet; Svenska skidförbundet; Sveriges professionella skidskolor. (2004). Skidåskådning: att leda är att lära: ledarskap, teknik, metodik, tips. Stockholm: SISU idrottsböcker. (76 s).
Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.). (2007). Nature first: outdoor life the friluftsliv way. Toronto: Natural Heritage Books. (s. 235–275). Tillgänglig via internet.
Larsson, Håkan. (2016). Idrott och hälsa- i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber. (Kapitel 3 och 11, 38 s).
Ljung, Lars. (2015). Grunder i längdskidåkning- klassiskt och skejt. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (42 s).
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19. Tillgänglig via internet.
Sandahl, Björn. (2004). Ett ämne för vem? Idrottsämnet i grundskolan 1962-2002. I Larsson, Håkan och Meckbach, Jane (red.). Mellan nytta och nöje. Bilder av ämnet idrott och hälsa. Stockholm: Idrottshögskolan. (s. 44-69). Tillgänglig via internet.
Sandell, Klas & Sörlin, Sverker (1999). Friluftshistoria. Från “härdande friluftsliv” till ekoturism och miljöpedagogik. Carlssons: Stockholm. s.10–61 (51s). Tillgänglig via internet.
Kompendier och artiklar om ca 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Kostnader i samband med de delar av vinteridrott och vinterfriluftsliv som genomförs på snösäker ort i fjällmiljö tillkommer för studenter.