Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL702C Idrott och lärande: Rum och lärmiljöer (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla fördjupade kunskaper om fysiologiska och näringsfysiologiska processer Kursen syftar även till att studenterna ska vidareutveckla och fördjupa sina förmågor att arbeta med träningslära och idrottslära i skolan ur ett livslångt lärandeperspektiv med fokus gymnasieskola och vuxenlivet.
I kursen ges studenterna möjlighet att fördjupa och utveckla sina kunskaper om fysiologiska och näringsfysiologiska processer. Särskilt fokus riktas mot kroppens fysiologiska anpassning i samband med genomförandet av olika idrottsaktiviteter. I detta ingår hur den fysiska prestationsförmågan påverkas och kan tillämpas i idrottslig verksamhet över tid och genom hela livet. I kursen behandlas områden som nerv- och muskelfysiologi, energiomsättning, cirkulation, respiration, hormonell reglering, kroppskomposition och fysiologiska anpassningar samt energi- och näringsbehov vid idrottsaktiviteter. I kursen fördjupar sig studenten didaktiskt i träningslära samt idrottslära med fokus på simning och friluftsliv. Utgångspunkt är betydelsen för välbefinnande och kroppsligt lärande ur ett livslångt fysiskt aktivt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt förklara fysiologiska och näringsfysiologiska processer i detalj, samt värdera hur dessa påverkar den fysiska förmågan i olika rörelseaktiviteter
- granska och värdera vetenskapliga artiklar kritiskt med relevans för kunskapsfält som behandlats inom ramen för kursen
- beskriva och jämföra kravprofiler för utvalda idrotter
- reflektera och omsätta kunskaper från kravprofiler till lärandesituationer i skolämnet idrott och hälsa
- självständigt organisera, genomföra och didaktiskt problematisera undervisning i träningslära och idrottslära med fokus på kroppsligt lärande och fysiska aktiviteter ur ett livslångt perspektiv.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, laborationer, tillämpningar, grupparbete, individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Friluftsliv med övernattningar sker på annan ort.
Prov 1: (2001) Muntlig redovisning samt individuell skriftlig uppsats. 7,5 hp. (Oral presentation and Essay)
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2. (2002) Muntlig redovisning samt individuell laboration med skriftlig rapport. 7,5 hp. (Oral presentation laboration and Written Report). I detta prov bedöms lärandemål 3, 4 och 5.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Abrahamsson, Lillemor, Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. (Valda delar 200 s. Väljs i samråd med kursledaren)
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (s.175- 255)
Emmelin, Lars (2010). Planera för friluftsliv: natur, samhälle, upplevelser. Stockholm: Carlsson. (s.150-167)
Gratton, Chris & Jones, Ian (2004). Research methods for sport studies. London: Routledge (75 s.)
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2020). Physiology of sport and exercise. Seventh edition. Champaign, IL: Human Kinetics (627 s.)
McGinnis, Peter Merton (2005). Physical education and training. Champaign, IL : Human Kinetics (411 s.)
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott?: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. (Kap 6, 7)
Tillkommer styrdokument och ämnesplan för idrott och hälsa, samt valfri litteratur och kompendier motsvarande 400 sidor
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).