Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL723C Idrott och lärande: Fysisk aktivitet ur ett livslångt perspektiv (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna skall utveckla fördjupad kunskap om och förmåga att problematisera relationen mellan skola, idrott och ungdomskultur. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska vidareutveckla sin förmåga att arbeta med olika idrottsformer ur ett lärandeperspektiv med fokus på gymnasieskolan.
Kursen behandlar begrepp och teorier med fokus på relationerna mellan skola, idrotts- och ungdomskultur. I kursen problematiseras olika individuella och samhälleliga förutsättningar för lärande med utgångspunkt i grupprocesser, roller, normer och värderingar liksom pedagogik i ett sociologiskt perspektiv. I kursen behandlas även kroppsligt lärande i undervisningspraktiker med fokus på dans samt andra valda idrottsformer i ungdomskulturen. I kursen ges studenterna möjlighet att vidareutveckla förståelsen för, och förmågan att självständigt iscensätta lärande i olika idrottsformer.
Efter avslutad kurs ska studenten…
- självständigt kunna identifiera problemställningar avseende relationer mellan skola, idrott och ungdomskultur
- självständigt kunna använda valda beteendevetenskapliga och samhällsvetenskapliga begrepp och teorier för att analysera och diskutera skolämnet idrott och hälsa
- kunna konstruera, utöva och kritiskt granska dans och valda former inom idrottsläran med ungdomskulturell karaktär
- självständigt kunna iscensätta lärande i olika valda idrottsformer
Prov 1: Artikel (Article), 5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 2.
Prov 2: Skriftligt arbete och laboration (Paper and Laboration), 4,5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 3.
Prov 3: Skriftligt arbete, muntlig presentation och laboration (Paper, Oral Presentation and Laboration), 5,5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 1 och 4.
För VG på kursen krävs VG på minst två av proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Daidalos: Göteborg. (276 s)
Coakley, Jay (2012). Sports in Society: Issues and Controversies. MacGraw-Hill higher Education: Boston. (s 9-79, 106-145, 146-177, 538-560)
Ehn, Billy & Löfgren, Orvar (2012). Kulturanalytiska verktyg. Gleerups utbildnings AB: Malmö. (172 s)
Gytz Olesen, Søren & Møller Pedersen, Peter (red.) (2004). Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv: en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens. Lund: Studentlitteratur (250 s).
Lalander, Philip & Johansson, Thomas (2012). Ungdomsgrupper i teori och praktik. Studentlitteratur AB: Lund (s 9-88, 255-278)
Larsson, Håkan & Fagrell, Birgitta (2010). Föreställningar om kroppen - kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori. Stockholm: Liber (s 168-237, 268-310)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet- relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. (Doktorsavhandling). Malmö: Holmbergs. (s 18-52, 65-68, 185-219)
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. (Doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org. (s. 17-23, 55-71, 113-189, 245-262).
Rönnbäck, Julia (2015). Det är väl typiskt tjejer: om basket, kropp och feminitet. (Doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org. (s 12-37, 195-207)
Valfri litteratur, peer review granskade artiklar samt kompendier tillkommer motsvarande ca 400 sidor
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).