Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om och förståelse för vetenskap, den vetenskapliga arbetsprocessen samt om att bedriva akademiska studier i en idrottsvetenskaplig kontext.
Kursen innehåller två fokusområden: Kursen introducerar det idrottsvetenskapliga fältet, dess olika forskningsinriktningar, centrala begrepp och perspektiv. Med utgångspunkt i tre fall tränas vetenskaplig metod, inklusive problemformulering, insamling av empiri samt rapportering av resultat.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och skilja mellan subjektivt, objektivt, relativt och kritiskt tänkande kopplat till idrott och hälsa som praktik och fenomen
- redogöra för några centrala begrepp och perspektiv samt betydande forskningsinriktningar inom den flervetenskapliga idrottsvetenskapen
- presentera muntlig, skriftlig och visuell framställan i en akademisk kontext
- söka, samla in, och systematisera olika former av empiriskt material inom ett idrottsvetenskapligt fält
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, workshops, muntliga presentationer, grupparbeten, studiebesök och självstudier. Genom kursen kommer studenterna att reflektera över kursmaterial och eget insamlat material enligt portföljmodellen.
Kursen innehåller tre prov.
Prov 1: Skriftlig individuell examination (Individual written exam, 2 credits). Sker i form av en reflekterad sammanställning av utvalda artiklar (2hp, lärandemål 1–3) Provet kan ge betygen U, och G.
Prov 2: Individuell hemtentamen (Individual written exam, 4 credits). Redovisas både skriftligt, och muntligt/visuellt (4hp, lärandemål 1–4). Provet kan ge betygen U, G, VG.
Prov 3: Individuell portfölj (Individual portfolio, 1,5 credits) (1,5 hp, lärandemål 1, 2 och 4). Provet kan ge betygen U, och G.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla Väl Godkänd på hela kursen måste examination 1 och 3 vara Godkända och examination 2 Väl Godkänd.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas (2015) Fitnessrevolutionen – Kropp, hälsa och gymkulturens globalisering. Stockholm: Carlssons. 187 s.
Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. S. 11 – 85, 97 – 148 samt 241 - 261.
Dysthe, Olga, Hertzberg, Fröydis & Hoel, Torlaug Lökengard (2011 eller senare) Skriva för att lära – Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. 233 s.
Houlihan, Barry & Malcolm, Dominic (2016). Sport and Society. London: Sage. S. 9 – 56, 134 – 179 samt 342 – 384.
Lagergren, Lars, Fundberg, Jesper, & Book, Karin (2017). En introduktion till vetenskapligt förhållningssätt. Studiematerial från Institutionen för Idrottsvetenskap. Malmö högskola. 50 s.
Vikforss, Åsa (2017) Alternativa fakta: Om kunskapen och dess fiender. Lidingö: Fri tanke. 259 s.
Vetenskapliga artiklar. Cirka 100 s.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).