Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Kursen syftar till att introducera studenten till det idrottsvetenskapliga forskningsfältet och studier på universitetsnivå.
Kursen behandlar innehåll såsom kritiskt tänkande, akademiskt skrivande och hur vetenskaplig kunskap produceras. Studenten övar förmågor att söka, samla in och sammanställa kunskap. Kursen ger en inblick i det breda idrottsvetenskapliga fältet och studenten ges möjlighet till fördjupning inom områden som intresserar studenten extra.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för kritiskt tänkande kopplat till idrott och hälsa,
- redogöra för några centrala begrepp inom det idrottsvetenskapliga fältet,
- söka, samla in, och systematisera olika former av empiriskt material inom ett idrottsvetenskapligt fält och presentera i akademisk kontext
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, workshops, muntliga presentationer, grupparbeten, studiebesök och självstudier. Genom kursen kommer studenterna att reflektera över kursmaterial och eget insamlat material enligt portföljmodellen.
Kursen innehåller tre prov.
Prov 1: Seminarium (Seminar, 1 credits). (1 hp, lärandemål 1). Provet kan ge betygen U, och G.
Prov 2: Skriftlig individuell examination (Individual written exam, 3 credits). (3 hp, lärandemål 2). Provet kan ge betygen U, och G.
Prov 3: Muntlig presentation och skriftlig individuell examination (Oral presentation and individual written exam, 3.5 credits). Sker i form av en reflekterad sammanställning av utvalda artiklar (3.5 hp, lärandemål 3) Provet kan ge betygen U, G och VG.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla Väl Godkänd på hela kursen måste examination 1 och 3 vara Godkända och examination 2 Väl Godkänd.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas (2015) Fitnessrevolutionen – Kropp, hälsa och gymkulturens globalisering. Stockholm: Carlssons. 187 s.
Dysthe, Olga, Hertzberg, Fröydis & Løkengard Hoel, Torlaug. Skriva för att lära – Skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. Utvalda delar av 233 s.
Hedenborg, Susanna. (Red). (2016). Idrottsvetenskap – en introduktion. Lund: Studentlitteratur. Ca 100 s. av s. 67–318.
Vikforss, Åsa (2017) Alternativa fakta: Om kunskapen och dess fiender. Lidingö: Fri tanke. 259 s.
Vetenskapliga artiklar. Cirka 400 s.
Utöver denna litteratur tillkommer ytterligare litteratur om cirka 20 sidor att tillgå via Canvas.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).