Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om och förståelse för relationen mellan idrott, hälsa och samhälle ur olika perspektiv.
På kursen behandlas idrott och hälsa i relation till samhälleliga kategoriseringar såsom genus, socioekonomi, etnisk mångfald och generation. Vidare diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser såsom civilisering, rationalisering, professionalisering och globalisering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för historiska förändringsprocesser inom idrott och hälsa
- redogöra för och analysera idrott och hälsa ur ett samhällsperspektiv
- redogöra för och diskutera idrott och hälsa ur olika samhällsvetenskapliga perspektiv och kategoriseringar samt relatera dessa till idrottens olika praktiker
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, handledning, teamaktiviteter, praktiska moment och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Kursen examineras genom två prov
Prov 1: Skriftlig individuell salstentamen, 3 hp (Individual Written Exam, 3 credits), (lärandemål 1).
Prov 2: Skriftlig individuell hemtentamen, 4,5 hp (Individual Written Report, 4,5 credits), (lärandemål 2–3).
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på såväl prov 1 och prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Engström, Lars-Magnus (2010). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. Stockholm: Stockholms universitets förlag. 152 s
Guttmann, Allen (2004). From Ritual to Record. The Nature of Modern Sports. New York: Columbia University Press. S. 1–88
Hedenborg, Susanna (red.) (2016). Idrottsvetenskap. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. S. 21-65
Martinsson, Sara (2021). Knäböj. Om kvinnor och styrketräning. Stockholm: Weyler förlag (210 s)
Wilkinson, Richard & Pickett, Kate (2009). Jämlikhetsanden. Därför är jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen. Stockholm: Karneval förlag. S. 9–117 och 189–212.
Utöver denna litteratur tillkommer ytterligare litteratur om cirka 400 sidor.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).