Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV505G Självständigt arbete i idrottsvetenskap (genomgången)
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskap och förståelse för olika former av organisation och ledarskap i allmänhet och inom idrott i synnerhet.
Kursen innehåller två delar, en inledande kunskaps- och förståelsedel och en avslutande förmåga- och färdighetsdel. Första delen omfattar organisations- och ledarskapsfrågor, inklusive områden som konflikt- och krishantering. Begrepp och modeller samt användningen av dessa spelar en viktig roll genom hela kursen. . Den andra delen av kursen består av en gruppuppgift där studenterna undersöker och identifierar idrotts-, tränings och hälsorelaterade organisationer ur både organisations- och ledarskapsperspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera, förklara och redogöra för ledarskapet inom olika organisationsformer
- redogöra, förklara och förhålla sig till centrala begrepp inom organisationsteorier
- söka, identifiera samt redogöra för och resonera kring styrning och ledarskap med särskild fokus på drotts-, tränings- och hälsorelaterade organisationer
- söka, identifiera, redogöra för och förklara olika organisationsformers funktioner och strukturer med särskild betoning på idrotts-, tränings- och hälsorelaterade organisationer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier, handledning, teamaktiviteter, fältstudie och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Kursen examineras genom två prov
Prov 1: Skriftlig individuell salstentamen (Individual Written Sit in Exam, 3.5 credits) Lärandemål 1–2.
Prov 2: Fältstudie (Field Study, 4 credits) som genomförs i grupp. Studenten examineras individuellt inom ramen för grupparbetet. Detta sker i två steg; (a.) individuell skriftlig hemtentamen och (b.) muntlig presentation. Lärandemaål 3-4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Bolman, Lee g. & Deal, Terrence E. (2015). Nya perspektiv på organisation & ledarskap. Lund: Studentlitteratur. 552 s
Carlsson-Wall, Martin & Kraus, Kalle (2018) Att leda och styra en hybridorganisation. I Sport management del 1. Idrottens organisationer i en svensk kontext. Av Bäckström, Åsa et al (red.) Stockholm: SISU Idrottsböcker. 18 s
Elliott, Dominic (2013) Risk management in sport. I The Business of sport management. Second edition. Av Beech, John & Chadwick, Simon (red.). Harlow: Pearson. 22 s
Falkheimer, Jesper & Johansson, Anders (2015) Kriskommunikation. I Perspektiv på krishantering. Av Deverell, Edward et al (red.) Lund: Studentlitteratur. 25 s.
Fors Brandebo, Maria (2021) Tillitsskapande ledarskap. Från teori till praktik. Lund: Studentlitteratur. Kap. 5 & 8. 35 s.
Jordan, Thomas (2020) Konflikthantering i arbetslivet. Förstå, hantera, förebygg. Malmö: Gleerups. Kap. 2, 4 & 6. 70 s.
Olsson, Eva-Karin & Nord, Lars (2015) Mediernas roll i kriser. I Perspektiv på krishantering. Av Deverell, Edward et al (red.) Lund: Studentlitteratur. 22 s
Ytterligare litteratur tillkommer om cirka 200 sidor
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Globalisering, idrott och hälsa