Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV503G Inlärningspsykologi och gruppdynamik i idrott (genomgången)
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för den vetenskapliga arbetsprocessen och för olika angreppssätt och metoder samt dess koppling till empirins och resultatens karaktär och kvalitet.
Kursen innehåller två fokusområden: studenten tränas i att utifrån tidigare forskning formulera syfte och frågeställningar, samt att samla in, bearbeta och tolka empiriskt material för både statistisk och tolkande analys.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utifrån tidigare forskning identifiera ett undersökningsbart syfte och frågeställningar
- identifiera, beskriva och diskutera olika vetenskapliga metoder för materialinsamling och analys
- bearbeta och tolka insamlat material utifrån relevanta vetenskapliga metoder
- muntligt och skriftligt diskutera hur metodval påverkar resultatens och analysens karaktär och kvalitet
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, workshops, formativ och kollegial feedback och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen examineras i två prov.
Prov 1: Individuell muntlig examination baserad på skriftligt underlag, 4 hp (Individual Oral Exam based on a Written Report, 4 credits), (lärandemål 1 och 4).
Prov 2: Individuell skriftlig hemtentamen, 3,5 hp (Individual Written Exam, 3,5 credits), (lärandemål 2–4). Underlaget för denna är en sammanställning och reflektion utifrån kursens olika workshops och seminarier.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1 och 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Berg, Kris & Latin, Richard (2008). Essentials of research methods in health, physical education, exercise science and recreation. Philadelphia: Williams & Williams. S. 3–26, 35–56 och 73–256
Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. S. 19–240 och 262–280
Djurfelt, Göran & Barmark, Mimmi (2015). Statistisk verktygslåda 0. Lund: Studentlitteratur. S. 143–284
Patel, Runa & Davidson, Bo (2014). Forskningsmetodikensgrunder – att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 150 s
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).