Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV503G Inlärningspsykologi och gruppdynamik i idrott (genomgången)
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för den vetenskapliga arbetsprocessen och för olika angreppssätt och metoder samt dess koppling till empirins och resultatens karaktär och kvalitet.
Kursen innehåller två fokusområden: studenten tränas i att utifrån tidigare forskning formulera syfte och frågeställningar, samt att samla in, bearbeta och tolka empiriskt material för både statistisk och tolkande analys.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utifrån tidigare forskning identifiera ett undersökningsbart syfte och frågeställningar
- identifiera, beskriva och diskutera olika vetenskapliga metoder för materialinsamling och analys
- bearbeta och tolka insamlat material utifrån relevanta vetenskapliga metoder
- muntligt och skriftligt diskutera hur metodval påverkar resultatens och analysens karaktär och kvalitet
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, workshops, formativ och kollegial feedback och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
I kursen ingår obligatoriska moment i form av två skriftliga underlag, ett som är individuellt och baserat på kvalitativ forskning och ett som genomförs i grupp baserat på kvantitativ forskning.
Samtliga lärandemål examineras genom en individuell muntlig redovisning baserad på de skriftliga underlagen (7,5 hp).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på provet.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. 500 s.
Djurfelt, Göran & Barmark, Mimmi (2018). Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Malmö: Liber. 400 s.
Utöver denna litteratur tillkommer ytterligare litteratur om cirka 200 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.