Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV505G Självständigt arbete i idrottsvetenskap (genomgången)
Kursen syftar till att studenten ska utveckla teoretiska och analytiska kunskaper om idrottens politiska och etiska styrning och organisering.
I kursen behandlas den politiska styrningen och organiseringen av idrotten på lokal, nationell och internationell nivå. Centrala begrepp introduceras för att uppnå en fördjupad förståelse av hur styrningen och organiseringen av idrotten går till och kan förstås. Exempel på sådana begrepp är governance och policyprocesser . Stort fokus läggs på etiska och demokratiska aspekter av idrottens styrning och organisering varvid begrepp som makt, good governance och idrottens värdegrund behandlas. I kursen analyseras nationella och internationella organ och dess styrdokument. En rad idrottsetiska dilemman, i relation till styrning och reglering, behandlas genomgående i kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för centrala begrepp inom forsknings- och kunskapsfältet idrottens politiska och etiska styrning
- kritiskt granska etablerade frågeställningar liksom utveckla egna frågeställningar om idrottens styrning och reglering
- utifrån kursens centrala begrepp och perspektiv planera, genomföra och presentera en analys av en idrottsrelaterad verksamhet
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, gruppövningar, studiebesök och självstudier. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen examineras genom två prov.
Prov 1: skriftlig individuell salstentamen, 5 hp (Individual Written Exam, 5 credits) (lärandemål 1–2).
Prov 2: skriftlig och muntlig gruppuppgift, 2,5 hp (Written and Oral Group Exam, 2,5 credits), (lärandemål 3). Studenten examineras individuellt inom ramen för gruppuppgiften. Detta prov kan bara ge betyget Underkänd/Godkänd.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1 samt betyget Godkänd på prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Dartsch, Christine m fl (red) (2015). Idrottens pris. Om idrottens kostnader och medlemskapets betydelse. Stockholm: Centrum för idrottsforskning 2015:2. 114 s.
King, Neil A. (2017). Sport Governance: an Introduction. New York: Routledge. Elektronisk resurs. 180 s.
The Governance of Sport from a Scandinavian Horizon (Special Issue), International Journal of Sport Policy and Politics, 3 (2011), 3:347-531. Elektronisk resurs. 184 s.
SOU 2008:15: Föreningsfostran och tävlingsfostran: en utvärdering av statens stöd till idrotten. Betänkande från Idrottsstödsutredningen. Stockholm: Fritze. Elektronisk resurs. 200 s.
Ytterligare litteratur tillkommer om cirka 300 sidor.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).