Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV502G Idrottens organisation och ledarskap (genomgången)
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om och kritiskt reflektera kring kopplingen mellan idrott, fysisk, aktivitet och hälsa och hållbar utveckling på såväl global som lokal nivå.
Kursen behandlar begreppet hållbar utveckling samt olika sätt att tillämpa begreppet i sammanhang som rör idrott, fysisk aktivitet och hälsa. Kursen tar sin utgångspunkt i globala utvecklings- och miljöfrågor och studenten arbetar med dessa utifrån hälso-, fysiska aktivitets- och idrottsperspektiv samt utifrån ett etiskt perspektiv. Detta inkluderar att studera och problematisera det arbete som utförs av internationella organ såsom FN och WHO. Därefter för studenten ner resonemangen på lokal nivå och diskuterar kopplingen mellan de aspekter som nämns ovan i en lokal kontext genom att granska ett konkret projekt eller fall.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera globala utmaningar avseende hälsa, utveckling och miljö
- lyfta fram och diskutera relevanta exempel på hälsoarbete som genomförs inom internationella organ såsom FN och WHO, samt hur idrott och fysisk aktivitet hanteras i dessa
- redogöra för innebörden och möjliga tillämpningar av begreppet hållbar utveckling med utgångspunkt i globala liksom lokala hälso- och utvecklingsfrågor
- identifiera, granska och utvärdera en lokal utvecklingsfråga/ett projekt med fokus på hälsa, fysisk aktivitet och idrott med hjälp av adekvata teorier och begrepp utifrån ett hållbarhets- och etiskt perspektiv.
Kursen innehåller varierande arbetsformer varvid studenterna arbetar probleminriktat och undersökande. Föreläsningar av mer teoretisk karaktär varvas med gruppdiskussioner, seminarier, besök av gäster och studiebesök som konkretiserar de olika teoretiska perspektiven med aktuella exempel. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Kursen examineras genom två seminarier (på vilka lärandemål 1 respektive 2 examineras) och en skriftlig uppgift (i vilken lärandemål 3 och 4 examineras).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Loland, Sigmund (2006) Olympic Sport and the Ideal of Sustainable Development. Journal of the Philosophy of Sport, 2006, 33, 144-156.
Redclift, Michael & Springett, Delyse (2015) Routledge international handbook of sustainable development. New York: Routledge. (urval 300 sidor)
100 sidor i vetenskapliga artiklar.
Material från bl a FN och WHO.
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).