Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: IV510G Teoretiska perspektiv i idrottsvetenskap (genomgången) och IV511G Metodologiska perspektiv i idrottsvetenskap (genomgången)
Kursen syftar till att studenten utvecklar sitt vetenskapliga förhållningssätt genom att planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig studie inom det idrottsvetenskapliga fältet.
Studenten väljer i dialog med handledaren ett problemområde och en problemställning som är förankrade i inriktningen och planerar, genomför och redovisar en vetenskaplig studie inom det idrottsvetenskapliga fältet.
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- urskilja ett problemområde och formulera en vetenskaplig problemställning inom idrottsvetenskap
- redogöra för tidigare forskning inom det valda problemområdet samt dra slutsatser för den egna studien
- motivera och argumentera för ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt inklusive forskningsetiska överväganden
- bearbeta empiriskt material, sammanställa och göra en kritisk granskning av samt analysera och värdera materialet
- urskilja och argumentera för etiska överväganden i samband med den genomförda undersökningen
- presentera sitt arbete med ett adekvat språk i en väl disponerad samt formellt korrekt vetenskaplig text
- kunna kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, självstudier och handledning.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges vid kursstarten.
Examinationen består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text där lärandemål ett till sex bedöms. I ett seminarium bedöms studentens förmåga respondera på eget arbete och opponera på ett annat arbete (lärandemål 7). Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Litteratur av relevans för det egna examensarbetet väljs i samråd med handledaren.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).