Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV507G Idrott, fysisk aktivitet och hållbar utveckling (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper, färdigheter och förmågor rörande entreprenörskap, projektledning och utvärderingsmetodik.
Kursen är en introduktionskurs i entreprenörskap, projektledning och utvärderingsmetodik ur ett idrottsvetenskapligt perspektiv.
Grundläggande begrepp, teorier och modeller inom entreprenörskap, projektledning och utvärderingsmetodik med relevans för idrottsområdet introduceras och bearbetas.
Studenterna utvärderar och problematiserar projekt inom idrottsområdet.
Studenterna identifierar utvecklingsmöjligheter, genererar utvecklingsidéer samt planerar utvecklingsprojekt inom idrottsområdet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera och förklara begrepp, teorier och modeller rörande entreprenörskap, projektledning och utvärderingsmetodik
- analysera, utvärdera och problematisera projekt inom idrottsområdet utifrån relevanta begrepp, teorier och modeller
- identifiera utvecklingsmöjligheter, generera utvecklingsidéer samt planera utvecklingsprojekt inom idrottsområdet
Kursen innehåller varierande arbetsformer varvid studenterna arbetar probleminriktat och undersökande. Föreläsningar av mer teoretisk karaktär varvas med självstudier, grupparbeten, seminarier, gästföreläsningar, studiebesök och samverkan med idrottsrelaterad organisation. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter, kursledare och externa aktörer.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges vid kursstarten.
Kursen examineras genom två prov:
Prov 1: Individuell skriftlig rapport och muntlig diskussion, 7,5 hp (Individual Written Report and Oral Discussion) (lärandemål 1 och 2). Provet betygsätts med graderna U och G.
Prov 2: Skriftlig rapport och muntlig redovisning samt individuell skriftlig reflektion, 7,5 hp (Written Report and Oral Presentation together with Individual Written Reflection) (lärandemål 1 och 3). Provet betygsätts med graderna U, G och VG.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget G på prov 1 och VG på prov 2.
Sandberg, Bo & Faugert, Sven (2016). Perspektiv på utvärdering. 3. uppl. Lund: Studentlitteratur. 184 s.
Henrekson, Magnus & Stenkula, Mikael (2016). Entreprenörskap: vad, hur och varför. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 317 s.
Tonnquist, Bo (2018). Projektledning. 7. uppl. Stockholm: Sanoma utbildning. 543 s.
Annan litteratur tillkommer motsvarande cirka 500 s.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).