Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Naturkunskap 1b/1a1+1a2 + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förståelse för sambanden mellan kroppens fysiologi och fysisk aktivitet.
Kursen utgår från olika typer av idrotter och fysiska aktiviteter som används för att utveckla hälsa och prestation. Grundläggande fysiologi avseende ämnesomsättning, muskelfunktion, cirkulation, nervsystemets struktur, hormonsystemets uppbyggnad och funktion samt kroppens homeostas behandlas. Dessutom behandlas hur den biologiska kroppen förändras över tid av idrott, fysisk aktivitet och fysisk inaktivitet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva grundläggande fysiologiska mekanismer med korrekt terminologi
- förklara grundläggande fysiologiska begrepp som är relevanta för fysisk aktivitet och prestation
- beskriva hur olika träningsmetoder påverkar kroppen fysiologiskt
- med viss metodologisk noggrannhet samla in och systematiskt klassificera empiri
- resonera kring hur forskning inom fältet bidrar med ökad kunskap inom idrottsvetenskap
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment, formativ feedback och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från kursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Kursen examineras genom 3 olika prov:
Prov 1: Individuell salstentamen (Individual Written Exam, 8 credits) (lärandemål 1–3), 8 hp.
Prov 2: Individuell skriftlig laborationsrapport (Laboration Report, 4 credits) (lärandemål 3–4), 4 hp.
Prov 3: Individuell skriftlig rapport (Individual Written Report, 3 credtis). Denna tar sin utgångspunkt i ett aktivt deltagande i kursens seminarier (Lärandemål 4–5), 3 hp.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på examination 1 och antingen examination 2 eller 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Widmaier, Eric, Hershel, Raff & Strang, Kevin (2016). Vander's Human Physiology: The Mechanisms of Body Function (14th edition). New York: McGraw-Hill. (s1-515, 554-585))
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (s9-28, 32-49, 98-123, 138-147, 172-180, 192-204, 214-219, 221-243)
Kenney, Larry W., Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2015). Physiology of sport and exercise (6th edition). Leeds: Human Kinetics. (s223-294, 437-508)
Vetenskapliga artiklar. 150 s
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).