Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Naturkunskap 1b/1a1+1a2 + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förståelse för sambanden mellan kroppens fysiologi och träning.
Kursen utgår från olika typer av träning, idrotter och fysiska aktiviteter som används för att utveckla hälsa och prestation. Grundläggande fysiologi avseende cellen, ämnesomsättning, ventilation, muskelfunktion, kardiovaskulära systemet, och nervsystemet behandlas. Dessutom behandlas hur den biologiska kroppen förändras över tid av idrott, fysisk aktivitet
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva grundläggande fysiologiska mekanismer med korrekt terminologi
- förklara träningsfysiologiska begrepp som är relevanta för fysisk aktivitet, hälsa och prestation
- beskriva hur olika träningsmetoder påverkar kroppen fysiologiskt
- med viss metodologisk noggrannhet samla in och systematiskt klassificera empiri
- resonera kring hur forskning inom fältet bidrar med ökad kunskap inom idrottsvetenskap
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment, formativ feedback och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från kursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Kursen examineras genom 3 olika prov:
Prov 1: Individuell salstentamen (Individual Written Exam, 8 credits) Lärandemål 1-2), 8 hp.
Prov 2: Individuell skriftlig laborationsrapport (Lab Report, 4 credits). Denna tar sin utgångspunkt i ett aktivt deltagande i kursens laborationer (Llärandemål 3–4), 4 hp.
Prov 3: Individuell skriftlig rapport (Individual Written Report, 3 credits). Denna tar sin utgångspunkt i ett aktivt deltagande i kursens seminarier (Lärandemål 5), 3 hp.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på examination 1 och antingen examination 2 eller 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (s. 9-169, 221-255)
Kenney, Larry W., Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2020). Physiology of sport and exercise (7th edition). Leeds: Human Kinetics. (s.1-96, 153-300)
Widmaier, Eric, Hershel, Raff & Strang, Kevin (2021).Vander's Human Physiology: The Mechanisms of Body Function (15th edition). New York: McGraw-Hill. (s.1-233, 257-300, 362-487)
Vetenskapliga artiklar, cirka 150 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).