Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Naturkunskap 1b/1a1+1a2 + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förståelse för sambanden mellan kroppens fysiologi och träning.
Kursen utgår från olika typer av träning, idrotter och fysiska aktiviteter som används för att utveckla hälsa och prestation. Grundläggande fysiologi avseende cellen, energi systemet, ventilation, muskler, kardiovaskulära systemet, och nervsystemet behandlas. Dessutom behandlas hur kroppens fysiologi förändras över tid av fysisk aktivitet och inaktivitet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva grundläggande fysiologiska mekanismer med korrekt terminologi
- förklara träningsfysiologiska begrepp som är relevanta för fysisk aktivitet, hälsa och prestation
- beskriva hur olika träningsmetoder påverkar kroppen fysiologiskt
- med viss metodologisk noggrannhet samla in och systematiskt klassificera empiri
- resonera kring hur forskning inom fältet bidrar med ökad kunskap inom idrottsvetenskap
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment, formativ feedback och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från kursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Kursen examineras genom 3 olika prov:
Prov 1: Salstentamen (Written Sit in Exam, 8 credits) Lärandemål 1-2), 8 hp.
Prov 2: Skriftlig laborationsrapport (Lab Report, 4 credits). Denna tar sin utgångspunkt i ett aktivt deltagande i kursens laborationer (Llärandemål 3–4), 4 hp.
Prov 3: Skriftlig rapport (Written Report, 3 credits). Denna tar sin utgångspunkt i ett aktivt deltagande i kursens seminarier (Lärandemål 5), 3 hp.
De praktiska moment och seminarier som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart
Prov 2 och Prov 3 kräver grupparbete (båda Prov 2 och 3) och specialistutrustning (Prov 2). Det kommer att finnas två tillfällen att göra grupparbetet och tre tillfällen att lämna in det tillhörande skriftliga arbetet.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2 eller 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (s. 9-169, 221-255)
Kenney, Larry W., Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2022). Physiology of sport and exercise (8th edition). Leeds: Human Kinetics. (s.1-95, 166-315)
Sand, Olav, Sjaastad, Øystein V., Haug, Egil & Bjålie, Jan G. (2018). Människokroppen: Fysiologi och anatomi (upplaga 3). Stockholm: Liber. (s.14-161, 272-383, 412-441, 540-559, 634-638)
Tornberg, Åsa & Garland, Stephen (2022). Träning som medicin. Lund: Studentlitteratur. (s.23-28, 49-98)
Vetenskapliga artiklar, cirka 150 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).