Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV520G Fysiologi och träning (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om kroppens anatomi med tonvikt på rörelse.
Kursen utgår från kroppen i rörelse och behandlar människokroppens anatomi och funktion med fokus på det muskuloskeletala systemet. Rörelseanalys och biomekaniska principer så som krafter och vridmoment studeras. Kursen behandlar också vanliga idrottsskador, åtgärder för att minska risk för skador och ger grundläggande kunskap om behandling av akuta idrottsskador.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- med adekvat terminologi identifiera och beskriva människokroppens uppbyggnad och funktion med fokus på det muskuloskeletala systemet
- beskriva grundläggande biomekaniska principer samt kunna applicera dessa för att beräkna vridmoment och krafter som påverkar leder i olika rörelser
- genomföra rörelseanalyser och beskriva rörelser med adekvat terminologi
- redogöra för vanliga idrottsskador, hur man kan minska risk för idrottsskador samt hantera grundläggande behandling av akuta idrottsskador
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, praktiska moment, formativ och kollegial feedback samt självstudier. Kursens genomförande bygger på ett kollektivt lärande där studenterna förväntas aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. I kursen ingår laborationer avseende rörelseanalys, biomekanik och idrottsskador.
Kursen examineras genom två prov
Prov 1: Skriftlig individuell salstentamen 4,5 hp (Individually Written Examination 4,5 credits), (lärandemål 1-4).
Prov 2: Individuell skriftlig laborationsrapport 3 hp. (Laboration Report 3 credits), (lärandemål 2-4). Underlaget utgörs av två individuella skriftliga sammanställningar av genomförda laborationer
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och minst Godkänd på Prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Behnke, Robert S. (2015). Anatomi för idrotten: fakta om rörelseapparaten. 2., [utök.] uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker. 200 s
Jansson, Daniel & Ovendal, Alexander (2016). Bättre idrottsteknik genom analys och träning. Stockholm: SISU Idrottsböcker. 80 s
Rasmussen Barr, Eva, Hejine, Annette, Ackermann, Paul, Ageberg, Eva & Ardern Clare (2018). Idrottsskada – Från prevention till säker återgång till idrott. Lund: Studentlitteratur AB. s29-41, 65-81 (totalt 30 s)
Thomeé, Roland, Swärd, Leif & Karlsson, Jon (2011). Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering. (1. uppl). Stockholm: SISU Idrottsböcker. 344 s
Wirhed, Rolf (2007). Anatomi med rörelselära och styrketräning. Bjursås: Harpoon Publications AB. 150 s
Wirhed, Rolf (2014). Biomekanik. Stockholm: SISU Idrottsböcker. 75 s
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.