Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV524G Motions- och prestationspsykologi (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förståelse för kopplingen mellan näringsfysiologi, hälsa och prestation. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin förmåga att genomföra hälsofrämjande fysisk aktivitet med ett helhetsperspektiv på individ och hälsa.
Kursen behandlar uppbyggnaden av kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer och mineraler och dess betydelse i kroppen, kroppens ämnesomsättning, cellens och kroppens energiförsörjning samt kost och träning. Dessutom behandlar kursen begreppen hälsa och träning. Studenten planerar, genomför och analyserar fysisk aktivitet med grupper i ett hälsofrämjande syfte som bygger på bakgrundskunskaper inom fysiologi och träningslära.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva grundläggande näringsfysiologiska mekanismer och processer med korrekt terminologi
- förklara grundläggande näringsfysiologiska begrepp som är relevanta för hälsa och prestation
- planera och genomföra gruppträningarsom främjar olika parametrar som relateras till det breda hälsobegreppet
- utvärdera och diskutera effekten av träning i grupp på både individ- och gruppnivå utifrån olika parametrar relaterade till det breda hälsobegreppet
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment, formativ feedback och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen examineras genom 3 prov:
Prov 1: individuell salstentamen, 9 hp (Individual Written Exam, 9 credits), (lärandemål 1–2).
Prov 2: individuell skriftlig rapport, 4 hp (Individual Written Report, 4 credits), (lärandemål 3–4).
Prov 3: individuell muntlig examination, 2 hp (Individual Oral Exam, 2 credits), baserat på ett skriftligt underlag (lärandemål 3–4).
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1 och 2 och minst Godkänd på prov 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Abrahamsson, Lillemor, Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. S. 11–469
DeSimone, Grace (2019). ACSM´s Resources for group exercise instructor powered by prep U. London: Lippincott, Williams & Wilkins.
Bouchard, Claude, Blair, Steven, N. & Haskell, William, L. (2012). Physical activity and health (2nd edition). Leeds: Human Kinetics. S. 3–70, 167–272, 317–330 och 345–380
Kenney, Larry W., Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2015). Physiology of sport and exercise (6th edition). Leeds: Human Kinetics. S. 347–436
Widmaier Eric, Hershel, Raff & Strang, Kevin (2016). Vander's Human Physiology: The Mechanisms of Body Function (14th edition). New York: McGraw-Hill. S. 20–94 och 475–585
Vetenskapliga artiklar. 150 s
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).