Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV521G Anatomi och biomekanik (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förståelse för hur olika teoretiska perspektiv på kroppsligt lärande påverkar planering, genomförande och utvärdering av olika lärandesituationer inom idrott och fysisk aktivitet.
Kursen utgår från olika typer av idrotter och fysiska aktiveter som används för att utveckla den kroppsliga förmågan. Grundläggande teorier om kroppsligt lärande bearbetas både teoretiskt och i praktiska situationer. Fokus ligger på att synliggöra teorierna i praktiken genom att studenten själv iscensätter olika lärandesituationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för, förklara och kontrastera olika teoretiska perspektiv på kroppsligt lärande
- planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer utifrån olika teoretiska perspektiv
- identifiera och muntligt diskutera skilda teoretiska perspektivs kännetecken vad avser kroppsligt lärande med utgångspunkt i olika fall
- diskutera och kontrastera hur olika undersökningsmetoder påverkar tolkningen av forskningsresultat inom kroppsligt lärande
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av utgöras av föreläsningar, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment, formativ feedback och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Kursen examineras i form av två prov:
Prov 1: Skriftlig individuell salstentamen, 4 hp (Individual Written Exam, 4 credits), (lärandemål 1 och 4).
Prov 2: Muntlig och praktisk redovisning utifrån ett skriftligt individuellt underlag, 3,5 hp (Oral and Practical Presentation and Written Report 3,5 credits), (lärandemål 2 och 3). Redovisning sker i grupp.
För betyget Godkänd på hel kurs krävs minst Godkänd på Prov 1 och Prov 2.
För betyget Väl godkänd krävs Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Coker, Cheryl A. (2013). Motor learning & control for practitioners (3. ed.). Scottsdale, AZ: Holcomb Hathaway. (336 s)
McMorris, Terry (2014). Acquisition and performance of sports skills (2. ed.). Chichester: John Wiley and Sons Ltd. (318 s)
Vetenskapliga artiklar. 200 sidor
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).