Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om sport management som fält med dess olika inriktningar och perspektiv.
Kursen inleds med en presentation av framväxten och utvecklingen av kunskaps- och forskningsfältet. Därefter presenteras de viktigaste perspektiven inom fältet nationellt och internationellt, som till exempel rättslig och politisk styrning, marknadsföring och medias roll inom idrotten.
Kursen kontextualiserar ämnesområdets utveckling utifrån svenska förhållanden och diskuterar idrottens management utifrån ett perspektiv på hållbar utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för sport management som kunskaps- och forskningsfält med hjälp av relevanta begrepp
- redogöra för samband mellan olika profilområden inom sport management och diskutera dess olika utvecklingslinjer och trender
- relatera centrala begrepp och perspektiv inom sport managementfältet till olika aktuella utmaningar och aktiviteter
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Föreläsningar av mer teoretisk karaktär varvas med seminarier, gruppdiskussioner och självstudier. Gästbesök och studiebesök kan förekomma. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Kursen examineras via 2 prov.
Prov 1: individuell hemtentamen (Individual Written Exam, 5 credits) (lärandemål 1–2. U, G, VG), 5 hp.
Prov 2: inlämningsuppgift som redovisas skriftligt och muntligt (Written and Oral Exam, 2,5 credits) (lärandemål 3. U, G), 2,5 hp
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1 samt Godkänd på prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Beech, John & Chadwick, Simon S. (2013). Business of Sport Management (2nd ed.). Upper Saddle River: Pearson Education Limited. 500 s
von Garaguly, Joakim (2016). Vasaloppet – resan från skidtävling och skidlöpare till produkter och kunder. Stockholm: Handelshögskolan i Stockholm. 200 s
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).