Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV540G Introduktion till sport management (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i strategisk marknadsföring. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sin förmåga att tillämpa marknadsföringsteoretiska modeller och verktyg inom verksamheter relaterade till idrott.
Marknadsföringens strategiska betydelse för företag och organisationer förklaras och utvecklingen över tid beskrivs, där skillnader mellan olika perspektiv och synsätt tydliggörs. Olika intressenters betydelse för verksamheten betonas och centrala begrepp, modeller och teorier presenteras. Vidare diskuteras marknadsföringens roll i samhället och de etiska dilemman som kan uppstå. Kursens innehåll kopplas till marknadsföring av sport och genom sport. Inom ramen för kursen sker samverkan med idrottsrelaterade organisationer. Målet med samverkan är att studenten ska utveckla förståelse för hur kursens innehåll kan tillämpas i organisationernas operativa verksamhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och förklara vanligt förekommande begrepp och modeller inom marknadsföring
- identifiera olika perspektiv och synsätt inom marknadsföringsämnet
- bearbeta marknadsföringsproblem relaterade till idrottslig verksamhet samt presentera möjliga lösningar
Kursen innehåller varierande arbetsformer, vilka kan vara föreläsningar, seminarier, handledning, teamaktiviteter, praktiska moment och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare..
Kursen examineras genom 2 prov.
Prov 1: individuell skriftlig salstentamen (Individual Written Exam, 5 credits) (lärandemål 1–2, U, G, VG), 5 hp.
Prov 2: skriftlig och muntlig redovisning (Written and Oral Exam, 2,5 credits) (lärandemål 3, U, G), 2,5 hp.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på prov 1 och betyget Godkänd på prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Ericsson, Anders & Persson, Jonas (2013). Sport Marketing Stockholm: JPC. 173 s
Shilbury, David, Westerbeek, Hans, Quick, Shayne, Funk, Daniel & Karg, Adam (2014). Strategic Sport Marketing (4th edition).Crows Nest: Allen & Unwin. 404 s
Ett urval av vetenskaplig litteratur tillkommer, dessa meddelas av kursansvarig i samband med kursstart.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).