Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV541G Marknadsföring inom sport (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande förståelse för och kunskap om idrottens ekonomiska förutsättningar och finansiering. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att tillämpa ekonomiska modeller och verktyg inom verksamheter relaterade till idrott.
Inledningsvis introduceras grundläggande samhällsekonomi. Vidare presenteras ekonomiska förutsättningar för idrottslig verksamhet med fokus på skillnader mellan förening och företag. Nationella och internationella perspektiv lyfts fram. Vikt läggs vid sponsringens utveckling och dess betydelse för idrottens finansiering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för några centrala begrepp inom mikro- och makroekonomisk teori
- redogöra för och tillämpa några vanligt förekommande ekonomiska modeller och begrepp
- redogöra för och förklara idrottens finansiering såväl nationellt som internationellt
- beskriva och problematisera sponsringens roll och utveckling inom idrottslig verksamhet
Kursen innehåller varierande arbetsformer, vilka kan vara föreläsningar, seminarier, handledning, teamaktiviteter, praktiska moment och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Kursen examineras genom 2 prov.
Prov 1: individuell salstentamen (Individual Written Exam 5,5 credits) (lärandemål 1–3. U, G, VG). 5,5 hp.
Prov 2: skriftlig och muntlig inlämningsuppgift (Written and Oral Exam 2 credits) (lärandemål 4. U, G). 2 hp.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledare vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på prov 1 samt betyget Godkänd på prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Eklund, Klas (2020). Vår ekonomi: en introduktion till världsekonomi. Lund: Studentlitteratur. (s 13-134, s 153-171, s 193-234, s 271-285, s 409-432)
Skärvad, Per Hugo (2020). Företagsekonomi 100. Stockholm; Liber. 300 s (s 11-113, s 373-379, s 409-459, s 485-487, s 500-515, s 519-535)
Ett urval av vetenskaplig litteratur tillkommer, dessa meddelas av kursansvarig i samband med kursstart.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).