Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV544G Idrottens rum och arenor (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla teoretisk och praktisk förståelse för hur idrott och medier ömsesidigt kan påverka och utveckla varandra.
Kursen behandlar relationen mellan idrott och medier, där medier kan användas av idrotten för att informera, kommunicera och förmedla budskap, men där också medierna kan dra nytta av samröret med idrotten. Detta behandlas såväl teoretiskt som praktiskt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och problematisera mediers betydelse för idrotten i vid mening
- arbeta med och reflektera över kommunikationsprocesser, med fokus på mediers produktion, innehåll och publik
- kritiskt analysera relationen mellan idrott och medier och utifrån analys omsätta i praktiken
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, praktiska moment, studiebesök och självstudier.
Examinationen består av två prov:
Prov 1: Individuell skriftlig hemtentamen, 5,5 hp (Individual Written Exam, 5,5 credits), (lärandemål 1 och 3).
Prov 2: Muntlig uppgift, 2 hp (Oral Exam, 2 credits), (lärandemål 2). Denna kan bara ge betyget Underkänd/Godkänd.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Beech, John & Chadwick, Simon (2013). The Business of Sport Management. London: Pearson. S. 403-426, 427-447, 488-509
Boyle, Raymond & Haynes, Richard (2009). Power Play: Sport, the Media and Popular Culture. Edinburgh: Edinburgh University Press. S. 1-265
Dahlén, Peter (2008). Sport och medier. Fredrikstad: IJ-forlag. S. 628
Radmann, Aage (2015). Vad är huliganism?. Malmö: Arx förlag. S. 1-150
Utöver denna litteratur kommer det att tillkomma ytterligare litteratur om cirka 100 sidor.