Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV507G Idrott, fysisk aktivitet och hållbar utveckling (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en fördjupad kunskap och kompetens rörande idrottens samtida trender inom evenemang, arenautveckling och idrottsturism.
I kursen analyserar studenten den publika och identitetsskapande roll och ekonomiska betydelse som idrotten idag har för städer och samhällen på såväl lokal som global nivå. Trenderna inom idrottens arenabyggen, evenemangskultur och idrottsturism belyses och analyseras. I kursen ingår att studenten i samverkan med vald idrottsrelaterad organisation genomför ett projekt eller utredning med koppling till kursens teman.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och problematisera idrottens publika och identitetsskapande roll och ekonomiska betydelse för städer och samhällen
- analysera och värdera idrottens arena-, evenemangs- och turismutveckling med hjälp av för kursen relevanta teorier och begrepp
- genomföra en teoretiskt grundad utredning eller motsvarande projekt i samverkan med en idrottsrelaterad organisation
Kursen innehåller varierande arbetsformer varvid studenterna arbetar probleminriktat och undersökande. Föreläsningar varvas med självstudier, grupparbeten, seminarier, gästföreläsningar, studiebesök och samverkan med idrottsrelaterad organisation. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter, kursledare och externa aktörer.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges vid kursstarten
Kursen examineras genom två prov
Prov 1: Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig redovisning i grupp kompletterad med skriftlig individuell del, 9 hp (Collaboratively Written and Orally Presented Paper with Individual Written Supplement) (lärandemål 1–2).
Prov 2: Skriftlig rapport samt muntlig redovisning, 6 hp (Written Report and Oral Presentation) (lärandemål 3).
Betygen Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd kan ges.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på samtliga prov.
Andersson, Torbjörn (2016). ”Spela fotboll bondjävlar!”. Stockholm/Höör: Symposion. S. 13–33, 458–495 samt 1–2 valfria kapitel.(200 s)
Greenwell, Christopher, Danzey Bussell, Leigh Ann & Shonk, David (2013). Managing Sport Events. Champaign: Human Kinetics. (240 s.)
Weed, Mike & Bull, Chris (2012). Sports tourism: Participants, policy and providers. London & New York: Routledge. (372 s)
Annan litteratur i form av rapporter, vetenskapliga artiklar med mera tillkommer motsvarande cirka 1 000 s. Lista tillhandahålls vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).