Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin tvärvetenskapliga och ämnesdidaktiska medvetenhet om lärande för hållbar utveckling, interkulturalitet och medborgerlig bildning. Studenterna ska med utgångspunkt i de tre perspektiven utveckla sin förmåga att analysera globala utmaningar för en gränsöverskridande och framåtsyftande handlingskompetens som lärare och medborgare.
Kursens fokus är perspektiven hållbar utveckling, interkulturalitet och medborgerlig bildning som studeras inom studentens andraämne.
I kursen behandlas mångkulturella skolmiljöer och frågor som rör ett interkulturellt förhållningssätt i praktik och teori. Inom kursens ram ges studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att åstadkomma lärandemiljöer där eleven tar aktiv roll i lärandeprocesser utifrån samhällsfrågor i lokal och global kontext. Vidare behandlas och problematiseras alla lärares ansvar för arbete med demokratiska värden som jämlikhet, rättvisa, inkludering samt möjligheter till aktiv handlingsberedskap. och handlingskompetens. Politiska, ekologiska, ekonomiska, kulturella och sociala frågor beslyses i relation till hållbar utveckling, interkulturalitet och medborgerlig bildning. Frågeställningar som behandlas hämtas både ur en skolkontext och det omgivande samhället.
En egen underökning genomförs och presenteras såväl muntligt som skriftligt i en konferens och i en nättidning.
Erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen bearbetas och fördjupas inom kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- problematisera och diskutera betydelsen av och samverkan mellan hållbar utveckling interkulturalitet och medborgerlig bildning i och utanför en undervisningskontext
- identifiera läranderesurser och dra didaktiska slutsatser för det egna ämnet och för ämnen i samverkan
- i ett ämnesdidaktiskt perspektiv analysera och kommunicera det egna ämnets relevans och användbarhet i förhållande till ett valt kunskapsområde med inriktning mot globala utmaningar
- beskriva och kritiskt analysera olika synsätt på lärande för hållbar utveckling, interkulturell pedagogik och medborgerlig bildning
- diskutera kommunikationens betydelse i arbete med globala utmaningar i möten i och utanför en utbildningskontext
- planera och genomföra en mindre undersökning, analysera och kommunicera resultatet muntligt och skriftligt.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av fältstudier, föreläsningar, informationssökning, litteraturstudier, seminarier och workshops. Arbetet bedrivs såväl individuellt som i tvärvetenskapliga grupper. En individuell undersökning genomförs och presenteras såväl muntligt i en konferens som skriftligt i en nättidning. Skapandet av konferens och nättidning sker i samarbete mellan studenter och lärare.
Examinationen består i att studenten presenterar en undersökning, vilken bygger på perspektiven hållbar utveckling, interkulturalitet och medborgerlig bildning, skriftligt i form av paper eller poster samt muntligt i en konferens. Därutöver skriver studenten en individuell populärvetenskaplig artikel som baseras på undersökningen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Bouakaz, Laid (2012). Att behålla mitt och lära mig något. Rapport till Malmö kommissionen. Malmö (40 s) PDFReflection of global challenges in the subject eller bara Global challenges in the subject.
Brown, Lester R. (2011). World on the edge. How to Prevent Environmental and Economic Collapse. New York: W. W. Norton & Company (238 s) http://www.earth-policy.org/images/uploads/book_files/wotebook.pdf
DiAngelo, Robin & Sensoy, Özlem (2010). ”OK; I get it! Now tell med how to do it!”: Why we can’t just tell you how to do critical multicultural education." Multicultural perspectives, 12: 2,97-102
Hartsmar, Nanny & Liljefors-Persson, Bodil (red. 2013). Medborgerlig bildning. demokrati och inkludering för ett hållbart samhälle. Lund: Studentlitteratur.
(ISBN10: 9144060629; 215 s)
Lahdenperä, Pirjo (2006). Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella
lärandemiljöer. Lund: Studentlitteratur (100 s).
Liepina, Inese & Jutvik, Gitte (200x). Education for Change. En handledning för undervisning och lärande för hållbar utveckling. (72 s)
Ross, Alistair; Dooly, Melinda & Hartsmar Nanny (2012). Equalities and Education in Europe. Explanations and Excuses for Inequality. Cambridge Scholars Publishing. (ISBN 9781443836449; 170 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.