Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Kursen genomförs i fördjupningsämnet och syftar till att studenterna ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt genom att planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig studie. Ett avgränsat problemområde ska belysas utifrån en fråga med relevans för lärarprofessionen.
I kursen behandlas traditioner, forskningsansatser, teorier och metoder inom utbildningsvetenskap. Vidare väljs, gärna i dialog med partnerskolan, ett problemområde och en problemställning som är förankrade i förskolläraryrket/läraryrket. Studenterna genomför ett självständigt arbete i samråd med en handledare. Arbetet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och kan innefatta en empirisk undersökning, ett utvecklings-/förändringsarbete, ett gestaltande arbete, eller en text-/dokumentationsstudie.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket
- kunna redogöra för och relatera arbetet till forskning inom valt problemområde
- kunna beskriva och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
- kunna analysera, tolka och diskutera insamlat material samt tydliggöra resultatets betydelse för professionen
- kunna presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt
- kunna kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, handledningsträffar och seminarier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare. Arbetet under kursen bedrivs huvudsakligen självständigt med stöd av handledare.
Examinationen består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text alternativt en sådan text i kombination med en gestaltning. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara sitt arbete och att opponera på ett annat arbete..
Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Backman, Jarl (2008) Rapporter och uppsatser Lund: Studentlitteratur (223 s)
Larsen, Ann Kristin (2009) Metod helt enkelt. En introduktion till samhällsvetenskaplig metod Malmö: Gleerups (124 s)
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (17 s) www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.
Handledningen är begränsad och gäller fram till första omexaminationstillfället om inte särskilda skäl föreligger.