Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig grundläggande ämnesteoretiska och didaktiska kunskaper i samhällsekonomisk teori samt att stimulera till självständig och kritisk analys av ekonomiska förhållanden och utvecklingstendenser.
Kursen behandlar samhällsekonomin ur mikro- och makroperspektiv. Det förra perspektivet belyser hur enskilda hushåll och producenter gör ekonomiska val och hur effektivt olika slags delmarknader fungerar . Grundläggande synsätt och begrepp i neoklassisk teori och alternativa ekonomiska teorier kring knapphet, effektivitet, alternativkostnad och olika marknadsformer behandlas. I det senare perspektivet behandlas ekonomin i sin helhet och då särskilt möjligheterna att stabilisera ekonomin med hjälp av finans-, penning- och valutapolitik. Olika perspektiv på bedömning behandlas under kursen.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för samhällsekonomins grundläggande problem och begrepp
- redogöra för den betydelse som samhällets institutioner har för marknadsekonomin
- jämföra neoklassisk teori och alternativa ekonomiska teorier och självständigt kunna analysera ekonomiska sammanhang utifrån dessa teorier
- analysera modeller som beskriver samhällsekonomin på både mikro- och makronivå
- redogöra för och definiera vad ekonomisk tillväxt är.
- kunna utforma underlag för formativ och summativ bedömning
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, basgruppsarbete och diskussionsseminarier.
Examinationen sker i form av en skriftlig tentamen och ett seminarium där det generiska målet examineras.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Hela kursen
Jönsson, Anders (2011) Lärande bedömning Gleerups (180 s)
Mankiw, Greg (2011) Economics (2nd ed) South-Western Cengage (810 s)
Pålsson Syll, Lars (2011). Ekonomisk doktrinhistoria. Lund: Studentlitteratur (198 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.