Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS203C Samhällskunskap och lärande: Samhällsekonomi A (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna efter genomgången kurs ska utveckla grundläggande förståelse av internationella relationer samt förmåga att sätta för området centrala teorier och begrepp i relation till världspolitikens samtida utveckling.
Kursen baseras på en översikt över centrala perspektiv på internationella relationer under tiden efter andra världskriget. Här behandlas teorier, begrepp och frågeställningar rörande samarbets- och konfliktmönster. Dessa används som redskap för analys av samtida händelser och processer och hur dessa skildras.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning. I samband med detta görs en kritisk granskning av såväl tryckta som digitala källor som används i undervisningen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för centrala perspektiv och frågeställningar inom området internationella relationer
- analysera mönster av konflikt och samarbete inom internationella relationer med fokus på tiden efter andra världskriget
- kritiskt reflektera över centrala aspekter på samtida internationella relationer
- kritiskt granska och värdera läromedel, innehåll och arbetsformer i relation till styrdokument och elevers olika förutsättningar och sociala och språkliga behov
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, studentstyrda och lärarstyrda litteraturseminarier och workshops kring IKT-baserat material.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Nye, Joseph S. & Welch, David A. (2014). Understanding global conflict and cooperation: intro to theory and history. 9. new international edition Boston: Pearson (384s.)
Vetenskapliga artiklar, ca 100 sidor, väljs i samråd med undervisande lärare och examinator.
Läromedel för grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan, väljs i samråd med undervisande lärare och examinator.
Kursplan samhällskunskap, grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan, se www.skolverket.se
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.