Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS701C Samhällskunskap och lärande: Media och kommunikation (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att identifiera, problematisera och presentera relationer av makt och politik mellan Sverige och EU.
I kursen bearbetas och problematiseras relationer av makt och politik på olika nivåer inom det europeiska samarbetet. I samråd med studenterna väljs aktuella händelser och processer som planeras, barbetas och redovisas i form av undervisningssekvenser. Presentationerna sker inom kursens ram.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt granska och jämföra Sverige och EU som demokratiska system
- i ett EU-perspektiv kritiskt granska de politiska konsekvenserna för Sverige av styre på flera nivåer
- analysera vad medlemskap i EU betyder för individers liv i Sverige, såväl politiskt som ekonomiskt
- på ett självständigt sätt planera och genomföra målgruppsanpassad undervisning om politik i Sverige och EU
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier utifrån kursmålen. Kursen ställer stora krav på självständighet.
Lärandemålen examineras genom en portfolio bestående av
- Individuellt paper med seminarium
- Aktivt deltagande vid simulering
- Individuellt utarbetad lokal pedagogisk planering med moment och undervisningssekvens som presenteras muntligt och skriftligt
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Bengtsson, Rikard et al. (2013). Det europeiska projektet: politik och juridik - historia och framtid. 1. uppl. Malmö: Liber (276s.)
Davis Cross, Mai'a K. (2017). The politics of crisis in Europe. Cambridge: Cambridge University Press (258 s.)
Krastev, Ivan (2018). Efter Europa. Göteborg: Daidalos (176 s.)
Mouffe, Chantal (2005). On the political. London: Routledge (160 s.)
Sorace, Miriam. (2018). The European Union democratic deficit: Substantive representation in the European Parliament at the input stage. European Union Politics, vol. 19, 1. 3-24. Tillgänglig via Internet.
Wall, Peter (2011). EU-undervisning: en jämförelse av undervisning om politik på nationell och europeisk nivå. Licentiatavhandling (sammanfattning) Karlstad: Karlstads universitet, 2011 (160s.) Tillgänglig via Internet.
Williamson, O. (2000). The New Institutional Economics: Taking Stock, Looking Ahead. Journal of Economic Literature, 38(3), 595-613. Tillgänglig via Internet.
Vetenskapliga artiklar, hemsidor, databaser och andra medier relevanta för kursens syfte tillkomme
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.