Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: LS704C Samhällskunskap och lärande: Samarbete och konflikt i det internationella samhället (genomgången) eller LS709C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och sociala villkor (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper i vetenskapsteori och metod med extra fokus på tillämpningar på avancerad nivå inom fördjupningsämnet samhällskunskap.
Innehållet består av fördjupade vetenskapsteoretiska och metodologiska frågeställningar om relationer mellan vardagskunskap, beprövad erfarenhet och vetenskaplig kunskap. I kursen behandlas beskrivning, analys, presentation och motivering av kvalitativa och kvantitativa metodval med relevans för läraryrket, samhällskunskapsämnet och examensarbetet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera skollagens skrivelser om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån dess konsekvenser för samhällskunskapsämnet
2. resonera om metodologier bakom metodval utifrån olika undersökningsområden
3. konstruktivt diskutera andras projektplaner
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier och workshops.
Kursen examineras i två prov:
Prov 1: Projektplan (Project Plan), 4 hp. Examinerar lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig opponering (Oral Opposition), 2 hp. Examinerar lärandemål 3 med grund i kursmål 1 och 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1.
Biesta, Gert (2010). Why ‘What Works’ Still Won’t Work: From Evidence-Based Education to Value-Based Education. Studies in Philosophy and Education, 29, s. 491–503. https://doi.org/10.1007/s11217-010-9191-x
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Upplaga 3 Stockholm: Liber. (Urval av ca 100 s. utifrån relevans för eget undersökningsområde)
Serder, Margareta & Malmström, Martin (2020). Vad talar vi om när vi talar om praktiknära forskning? Pedagogisk Forskning i Sverige, 25(1), s.106–109. https://doi.org/10.15626/pfs25.01.07
Tillkommer artiklar och material, cirka 400 sidor. Väljs i samråd med undervisande lärare.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).